Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 17. september 2014

Tid til en øl - De Ryck Special


17. September 2014

I lørdags var jeg på en tur til Veras ”Det Bette Ølhus” i Aalbæk. Det er en årlig tur med vennerne, og vi var fire af sted denne gang. Vi tog en smagning med alle fadøl på kortet. – otte stk. De strakte sig fra ”St. Louis Kriek” til ”Straffe Hendrik Quadrupel”, så vi kom flere øl igennem.



Derefter nød vi en ”Tripel” fra Val-Dieu og en spændende ”Double Espresso” fra Broeder Jacob. Jeg købte en med fra butikken, så der kommer en anmeldelse senere.

En anden øl, jeg fandt var ”Special” fra De Ryck. Det er typen ”Speciale Belge”, som jeg ikke kender så meget til. Under 1. Verdenskrig ribbede tyskerne alle de belgiske bryggerier fra deres kobberkedler, for at bruge det i våbenindustrien. Derfor var der efter krigen stort set ingen bryggerier tilbage i Belgien, og man måtte importere engelsk og skotsk øl. Derigennem kom belgierne i kontakt med den veludviklede skotske gær, der kunne generere mere alkohol, så man kunne lave stærke øl. Men man var også glad for den engelske pale ales, der jo er noget svagere i procenten. For at kickstarte den belgiske ølproduktion udskrev man en konkurrence om en særegen belgisk udgave af pale ale. Og vinderen blev denne ”Speciale Belge”. Der er ikke så mange udgaver af denne type tilbage. Den mest kendte er De Konick.

Brouwerij De Ryck stammer fra 1886, hvor Gustaaf de Ryck begynder at brygge på sin gård i Hezele. Han bliver uddannet som brygger i Bremen og udsender en lys og en mørk øl. Bryggeriet kaldes De Gouden Arend ( Den Gyldne Ørn ). Bryggeriet lukker under 1. Verdenskrig ( se ovenfor ), men genåbner i 1920, - som De Ryck – og høster stor succes med ”De Ryck Special” i den nye stil. Den er brygget udelukkende med de fire grundingredienser. Gustaff dør i 1965 og bryggeriet føres videre af sønnen og senere nogle fætre. De har et pænt udvalg af forskellige øl – i 2011 kom en jubilæumsøl ved navn ”De Gouden Arend”.

”De Ryck Special” er en flot orangegylden, uklar øl på 5,5%. Den toppes af fint, hvid skum. Man mødes af en lys frugtaroma, hvor fersken og appelsin blandes med let krydderi. Den føles umiddelbart meget let, næsten en smule sydende til slut. Let syrlig smag af appelsinskal og citrus. Den bitterhed bryggeriet selv hentyder til har jeg lidt svært ved at stadfæste. Som nævnt har jeg ikke smagt så mange øl i denne stil, og jeg tror ikke, jeg helt har fundet ind til kvaliteterne endnu. Men det kan jo komme – jeg havde det engang på samme måde med kölsch.

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar