Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 28. juli 2016

Tid til en øl - 8 års jubilæum / Groenendael Egotripel Dark


28. Juli 2016

I dag er det 8 år siden jeg skrev mit første indlæg på denne ølblog. Jeg havde interesseret mig for øl et par år inden ( vores ølklub har 10 års jubilæum i september ), men det var først efter en ferietur til Harzen, jeg begyndte at skrive om øllene.

Jeg havde taget billeder af de øl jeg nød i løbet af ferien og det gav stødet til at lave en blog. Så kunne jeg fortælle om øl uden at trætte venner og bekendte i tide og utide.
Derfor var den første øl på bloggen en ”Hasseröder Pilsner”, så jeg fik serveret på torvet i Wernigerode efter en lang køretur. Og derefter fulgte så flere tyske øl.

Det er i alt blevet til 1550 indlæg på bloggen, hvor jeg har omtalt 1886 øl. Det er ikke alle øl jeg får skrevet om – især har det været lidt sløjt det sidste års tid. Jeg nærmer mig nu 2500 øl, jeg har smagt.
Jeg kan bedst lide at skrive om gamle traditionelle øl med en historie, og når jeg skriver om de nye øl - der dukker op og forsvinder igen i en uophørlig strøm – har jeg tilbøjelighed til at gentage mig selv – ”gylden med hvidt skum, duft af grape og bitterhed i eftersmag”. – og det er jeg blevet lidt træt af. Men de nye øl har af naturlige årsager sjældent en historie tilknyttet, selvom der allerede nu er nogle fantastiske nyklassikere på markedet. Jeg håber, jeg kan tage mig sammen til at skrive lidt mere kontinuerligt her i efteråret. Jeg skal da helst nå 2500 øl inden mit 10 års jubilæum d 29. september.

I dag åbnede jeg en mørk belgisk øl med navnet ”Egotripel Dark”. Det er Brouwerij Groenendael, der står bag denne øl. Bryggeriet ligger i Blanden og blev stiftet i 2011 af to venner – Gerrit Versyck og Raf Swevers. Det skulle være et bryggeri med klasse – jakkesæt og bowlerhat. Bowleren er med på etiketten, der er holdt i elegant enkelhed. Oprindelig hed bryggeriet Opus Magnum, men det blev ændret til Groenendael, hvilket også er navnet på den belgisk hyrdehund

”Egotripel Dark ” er en mørk, mahognyfarvet øl på 7,1%. Den er uklar med en del gær i svæv. Kraftig, groft skum topper glasset. Duft af malt og brød samt en let syrlig note fra egetræ. Der er brugt 5 forskellige malte og øllet er lagret på egetræ ( så vidt mit flamske rækker ). Den er let og perlende i munden. Det er lidt sukkersødme, der indleder smagen, efterfulgt af karamel og mørkt brød. En skarp note fra egetræet afslutter. Bitterheden er opgivet til 37 IBU, hvilket er meget i forhold til det man rent faktisk oplever.


Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar