Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 31. juli 2016

Tid til en øl - Maisel's Kristall / Straffe Hendrik Heritage 2014


31. Juli 2016

Forleden var vi til fødselsdag i Vrå, hvor man altid bliver mødt af glade mennesker, god mad og ditto øl. Denne gang var da heller ingen undtagelse. Blandt øllene var der et par stykker, jeg ikke har skrevet om før.


Både fødselaren og jeg har altid sat stor pris på hvedeøllet fra Maisel’s. Jeg synes, deres ”Weisse Original” er noget af det bedste weissbier på markedet, og det er da også den, vi ofte drikker. Men min kammerats ølpusher havde den ikke, og derfor blev det i stedet til en ”Kristall”.

De tyske hvedeøl laves ofte i to udgaver – ”mit hefe” og ”kristall” – Hvilket er ”med gærrester” eller ”filtreret”. Det er sjældent jeg er stødt på den filtrerede udgave her i Danmark, men jeg har på den anden side heller ikke decideret ledt efter den. Der er nogle – også blandt mine venner – der ikke bryder sig så meget om den særegne, let parfumerede hvedegærsaroma, men jeg kan godt lide den.

”Maisel’s Weisse Kristall” er en gylden, klar hvedeøl på 5,1% Den har kraftigt, hvidt skum og dufter frisk, men kun med antydning af de traditionelle gærnoter. Det er let og forfriskende – en rigtig sommerøl, men smagen er igen noget mere neutral end originalen. Den smager som en Erdinger, hvis jeg kan tillade mig at sige det. Men både Erdinger og denne er mere afdæmpede i deres fremtoning og godt egnede, hvis man for første gang vil stifte bekendtskab med weissbier eller vil vænne sig til de mere aromatiske udgaver. En forfriskende sommerøl.

Karakter 3


Derefter smagte vi en fadlagret udgave af den belgiske ”Straffe Hendrik”. Det er ”Quadrupel”, der har ligget på egefade i et år og som nu bærer navnet ”Straffe Hendrik Heritage 2014 ”. Den er på 11,0%. ”Quadrupel” er i forvejen en kraftig sag, hvor blomme og rosin blandes med krydderi og
sødme. Egefadet giver den en skarp kant, der giver øllet en mere vinøs fremtoning. Den bliver på en måde lettere i udtrykket – en øl man sidder og nyder på en cafe, mens man kigger på folk, der går forbi.

Karakter 5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar