Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 28. december 2020

Tid til en øl - Amager Yule Juice


 28. December 2020

Julekalenderen er slut, og selvom jeg åbnede en øl hver dag i december, var der alligevel 13 juleøl tilbage. Det må været et af tilværelsens store mysterier.

Juleaften blev det til den dejlige ’Gouden Carolus Christmas’ fra Het Anker, og ellers har jeg smagt ’Kasteel Cuvee’ hos en af mine venner – ’Heineken 0,0%* til frokost, hvor jeg skulle køre hjem og en ’BA Upside Down Christmas Cake’ fra det norske bryggeri Amundsen.

Jeg er måske ved at blive en smule træt af de kreative krumspring med mærkelige smagsvarianter og tilsætninger, der får en ekstra tand her i julen.

I dag var det derfor en renere øl, der måske ikke umiddelbart har så meget jul over sig, men er dejlig forfriskende. Hvis jeg sad på den sydlige halvkugle, var det sikkert den helt rigtige juleøl.

Denne øl er købt hos Basement Beer Bar, og derfor er den ikke forsynet med de sædvanlige fortællinger som Amager Bryghus ofte diverterer med. Her hører vi, hvad Santa og hans kone bedriver de 11 måneder om året. De bliver da ikke på Nordpolen, men tilbringer tiden på en appelsinfarm i Tulare County, California.

Der har de aldrig set et snefnug, og derfor nyder de en forfriskende IPA. Om udseendet eller navnet kom først, ved jeg ikke, men det ligner appelsinjuice. Så ser det mere tilforladeligt ud, og de kan drikke den i fuld offentlighed.

’Yule Juice’ er en appelsinjuice-farvet NEIPA på 6,5%. Uklar og med hvidt skum. Frisk duft af grape og eksotisk frugt. Der er sikkert lidt appelsin over det og også lidt grannåle ( pine ) for at give bare lidt julestemning. Smagen er god med de samme noter, og en behagelig bitterhed afslutter

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar