Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 19. maj 2023

Tid til en øl - Cantillon Gueuze 2022


 19. Maj 2023

Da jeg første gang stiftede bekendtskab med Cantillon ( 2008 ), havde jeg ikke smagt syrligt øl før, så det var lidt af en mundfuld. Jeg kom ikke helt til at holde af det, men det forhindrede mig ikke i at prøve andre syrlige øl. Dengang var der ikke andre syrlige øl på markedet end de belgiske, og betegnelsen 'sour ale' var mig bekendt ikke opfundet endnu. Jeg blev med tiden mere velvilligt indstillet overfor typen, selvom det stadig er de lidt mildere typer som Oud Bruin og Oud Root, der står mit hjerte nær. Også de nye tyske 'sours' falder i min smag.

I 2019 smagte jeg en Gueuze fra Cantillon på fad i Basement Beer Bar og det var en fin oplevelse. Bryggeriet går ikke på kompromis med stilen, og den var ikke så sød som andre spontangærede bryggeriers udgave.

Forleden havde vi fætter/kusine fest og min kusine havde været på besøg på Cantillon. Spændende oplevelse og hun havde taget en 'Gueuze 2022' med til mig.

Flasken er lukket med både kapsel og korkprop, så den er en omstændelig affære at åbne den. Smuk gylden farve og en frisk, syrlig duft. Jeg kan ikke sige, den adskiller sig fra 2019 udgaven. Den er stadig frisk, snerpende med indtryk at æbleeddike og uden nogen særlig sødme. Ganske god en lun sommerdag, men det bliver nok aldrig min favorittype.

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar