Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 21. maj 2023

Tid til en øl - Boon Oud Gueuze / The Veil Dirt Nap

 

21. maj 2023

Madklubben var på besøg og for første gang i år, var der vejr til at sidde på terrassen. Menuen var indisk inspireret og forretten var grønsager fra grillen.

Jeg havde fundet endnu en Gueuze frem, som jeg tænkte var god at dele. Ligesom Cantillon er Boon også meget autentisk, når det gælder spontangæret øl, Her gåes der heller ikke på kompromis og deres 'Oud Gueuze 2018-19' er da også en snerpende syrlig oplevelse. Jeg smagte deres 'Gueuze Vat 79' til vores ølmarathon i 2017 og den var rundet af at ligge på det gamle fad.

Denne udgave var mere upoleret, men jeg har dog vænnet mig til stilen, selvom det stadig ikke min favorit. Denne udgave var mere hardcore end Cantillons.

Bryggeriet er fra 1975 og ligger i Lembeek ( lambic ) hvor man har brygget denne type siden 1600tallet

Karakter 3

Vi skyndte os at finde en venligere øltype frem. Ølsmageren fra Gjøl havde 4 års fødselsdag på Kristi Himmelfart, så jeg var omkring for at hilse på og få lidt øl med hjem.

Han havde tilbud på nogle sæt at DIPA. 5 øl fra Overtone og 4 øl fra det amerikanske bryggeri The Veil, som jeg overhovedet ikke kendte noget til.

Bryggeriet ligger i Richmond, Virginia og åbnede i 2015. Det er Matt Tarpey der er ejer og brygmester, og bryggeriet fokuserer på tidens trends - DIPA, Sour og Stout, gerne barrel aged.

Nu har jeg kun smagt denne ene DIPA, men det lader til, de gør det godt.

'Dirt Nap' er på 8,8% og den er humlet med Citra, Mosaic, Galaxy og Nelson. Den er uklar og har udseende som tropical juice. Jeg fik det allersidste, og der var lidt svævende gærrester, der kunne minde om frugtkød. Det er da også det eksotiske, der dominerer, men den bliver ikke så sød, at man skal sætte en lille paraply i og drikke den med sugerør. Virkelig inciterende aroma, hvor citrus og ananas kommer frem. God bitterhed, der blander godt ind med resten af indtrykkene. En flot balanceret øl. Det lover godt for resten.

Karakter 5



Ingen kommentarer:

Send en kommentar