Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 29. marts 2015

Tid til en øl - Ølfest i Salling / Klosterbryggeriet


29. Marts 2015

Fredag og lørdag var der fokus på øl i Salling i Aalborg. Der var flere stande med øl placeret rundt om i butikken, og et par stykker med chokolade, fiskefrikadeller og pølser.

Nibe Bryghus og Fur Bryghus havde deres Påskebryg med. Jeg smagte den fra Fur, der er en fint afstemt bockøl. Skagen Bryghus var repræsenteret med et pænt udvalg af øl. Der var dog ingen nyheder, men jeg smagte en half ’n half, hvor ”Drachman” lettede lidt på ”Bundgarn”.

Thisted Bryghus havde deres nye ”amerikaner”-serie med, samt et udvalg af påskeøl. Her smagte jeg et par øl og fik en god snak.

Første sted jeg gjorde holdt var ved Klosterbryggeriet, der var repræsenteret med fire øl. Jeg kendte de to, men deres ”Forår” var ny for mig. Det er en bock på 6,5%, brygget med byg, hvede og havre.
Etiketten viser et par meget stiliserede påskefigurer ( hare og kylling ), og bagsideteksten fortæller om, at man i fastetiden gerne vil lave en ”brødfyldt” øl. Klosterbryggeriet prøver at se lidt tilbage på historien i deres samarbejde med Øm Kloster.

Det maltede udtryk modsvares af et fint frugtigt humleindslag.

Karakter 3+

Jeg kendte heller ikke ”Sorte Alken”. For 2000 stod et stort slag i Midtjylland og resterne af den overvundne hær blev sænket ned i Alken Sø ved Skanderborg. Denne ”Black IPA” er opkaldt efter det sorte mosevand på stedet. Øllet består af byg-, hvede-, havre- og rugmalt. Sødet med honning og sirup. Tilsat lakridsrod og humle.

 Det er en sort øl på 9,4%. Smag af rugbrød, ristet malt og lakrids. Jeg kan ikke smage honning og sirup, men der er en sødme, der afdæmper de ristede noter lidt. Fin bitterhed til sidst – uden det bliver for voldsomt.

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar