Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 31. januar 2016

Tid til en øl - Det Bette Ølhus


31. Januar 2016

Lørdag tog jeg toget til Vera i Det Bette Ølhus, for at fejre min ven Henrik, der havde taget en Mastereksamen. Henrik og Peter stod på i Vrå og sammen kørte vi til Ålbæk. Ølcafeen var pænt besøgt, men vi fandt et bord og bestilte en ølsmagning med de 8 øl der er på hanerne. Vi havde læst om en spændende udgave af Gulden Draak, og den var også med i smagningen.


Første øl på listen ( fra venstre ) var en ”Viven Ale” fra Brouwerij van Viven. Bryggeriet blev skabt af Willy de Lobel i 1999, og fungerer som fantombryggeri. I begyndelsen belv øllet brygget på De Proefbrouwerij, men jeg ved ikke om det stadig gælder. I 2003 blev bryggeriet overtaget af Tony Traen.


”Viven Ale” er en uklar øl med et orangelysende skær. Den toppes af kraftigt, hvidt skum. Duften er præget af friske æbler og et strejf af humle. Det er en frisk og letdrikkelig øl ( 5,0% ). I smagen fornemmer jeg syrlig frugt og en afslutning med en let og fin humlebitterhed.

Karakter 3+

Derefter forsatte vi med ”Floreffe Blond” fra Lefebvre – en øl som Vera ikke selv holder så højt, men vi kunne nu alle tre godt nyde dens forfriskende udtryk. Det er en lys gylden ale på 6,5%, Også her er der en pæn, kraftig skumtop. Duften er mere syrlig, næsten af mild æbleeddike. Det er ern let og livlig øl med en syrlig snerpende fremtoning. Smag af koriander og æblecider.

Karakter 3+

Derefter smagte vi ”Dulle Griet” på  6,5%. Det er en øl, der tidligere er omtalt her på bloggen ( vores tur til Det Bette Ølhus i september 2013 ). Her syntes jeg ikke helt af duft og smag passede sammen, men det gjorde de denne gang. Den er mørk brun med let offwhite skum. Duft af mørk frugt og rosin, og dette afspejler sig også i en behagelig maltet smag. Den får lidt højere karakter end sidst.

Karakter 4

Sidste øl her i første afdeling var en ”Porter” fra Van Viven. Den har jeg tidligere smagt på flaske 
( også købt i Den Bette Ølbutik ), og det er som om den er rundere og mere venlig på fadet. Den er på 7,0% og der er stadig noter af let røg og mørk frugt. Røgen er ikke så tydelig, som jeg husker og de ristede indtryk viger mere for sødme og lækker chokolade.

Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar