Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 19. januar 2016

Tid til en øl - Frejdahl Skadi


19. Januar 2016

Så er der frost og sneen ligger tykt i indkørslen.  Det er blevet vinter og så må det være på tide at nyde en vinterøl fra Frejdahl på Fyn.

”Skadi” er deres luksusvinterøl på 8,0%. ”Vinter 2015” står der på den, men jeg så nu ikke denne øl sidste år. Jeg tror nok jeg første gang stiftede bekendtskab med bryggeriet sidste sommer, men derfor kan de jo godt have været tidligt ude med brygningen.

Det er en luksus øl og den kommer i en æske, for netop at signalere det. ”Skabt af de bedste råvarer” og det er malt, rosiner, humle og chokolade fra chokolatier Henrik Konnerup.

Det er en smuk orangegylden øl, som til sidst viste sig at indeholde temmelig kraftigt bundfald, der klistrer til glasset og er mere surt end resten af smagen. Det synes jeg er godt at undgå. Skummet er ikke kraftig. Dejlig duft af blomme og rosin. Jeg tænker lidt belgisk inspiration. Smagen er god, med et sødligt, frugtigt præg. Jeg lægger ikke specielt mærke til chokoladen, men den bidrager måske kun til sødmen.

Karakter 4


Skadi eller Skade er datter af den rige jætte Trym. Da Loke en dag dræber Trym, får Skade lov at gifte sig med en af guderne som erstatning – men hun må kun vælge udfra fødderne. Hun tror at Balder – den smukkeste gud – har de smukkeste fødder, men de tilhører Njord – den gamle havgud – for han står altid i vand til knæene. De kommer med tiden til at elske hinanden, men bor hver for sig, for han elsker mågeskrig fra havet og hun savner sine ulvehyl fra Jotunheimen. 

Skadi er gudinde for skisport, hvilket må siges at være en underlig lille niche, men godt for alle de, der skal på ski i år. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar