Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 4. marts 2017

Tid til en øl - Yuengling Traditional Lager


4. Marts 2017
Efter vores cruise skulle vi blive fire dage i Fort Lauderdale, Florida. Vi ankom tidligt om morgenen, så vores hotelværelse var ikke klar endnu.

Derfor købte vi et dagskort til Water Taxi, så vi kunne sejle i til den anden ende af byen og se, hvor vi var havnet.

Fort Lauderdale er kendt som Floridas Venedig, for der er masser af små kanaler. Her bor de rige og berømte, og de har alle store lystyachter liggende uden for huset.

På båden får man samtidig lidt forklaring på, hvem der bor hvor og hvilke restauranter, der er ved de forskellige anløbssteder. og så er det muligt at købe en lille forfriskning i form af mojitos eller øl.


De havde de forventelige ”Budweiser”, ”Coors” og ”Miller” og også – så vidt jeg kunne regne ud – en kinesisk øl, jeg ikke kendte – ”Yuengling”

Det viste jeg, at jeg tog gruelig fejl. Yuengling er det ældste bryggeri i USA. Det stammer helt tilbage fra 1829. Det ligger i Pottsville, Pennsylvania og er sammen med Boston Beer Company – det største amerikansk ejede bryggeri. Der ligger også en afdeling i Tampa, Florida, hvilket måske er forklaringen på, at jeg kunne finde den her.

Yuengling har intet kinesisk over sig. Det er en amerikaniseret udgave af det tyske ”jüngling”.
David Gottlieb Jüngling emigrerede i 1828 fra Aldingen i Württemberg til USA og ændrede sit efternavn. Han åbnede ”Eagle Brewery” i Pottsville i 1829, men det brændte i 1831. Det blev genopbygget på en ny adresse, og i 1873 ændrede det navn til ”D. G. Yuengling & Son – Da hans søn Frederick blev medejer.

I forbudstiden solgte de is – ejede en dancehall og producerede ”near beers” med en alkoholprocent på 0,5%. Da forbuddet stoppede lavede de en ”Winner Beer” og sendte en lastfuld til præsident Roosevelt i ”Det Hvide Hus” på dagen, da loven blev ophævet.  
Nu til dags er det Dick Yuengling, der leder bryggeriet.

”Yuenglig Traditional Lager” er en wienerøl – en classic om man vil. Den er bryggeriet flagskib og holder 4,4%. Jeg drak direkte af dåsen, så jeg har ikke nogen oplevelse af farve eller særlig meget duft, for den sags skyld. Men smagen er udmærket. Den minder mere om de europæiske udgave af classic, som vi kender herhjemmefra end om det sædvanlige tynde amerikanske sjask. Så det var en behagelig overraskelse.

Karakter 3

Desværre støtter bryggeriet Trump, men det viste jeg ikke noget om dengang.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar