Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 1. marts 2017

Tid til en øl - Guinness The Harp / Widmer Brothers Hefe


1. Marts 2017


Vores skib lagde til den mexicanske kyst både onsdag og torsdag, og vi tog på ture for at se de gamle mayaruiner. Det var muligt at klatre op på Coba-pyramiden, der er den højeste bygning på Yucatan. De fleste klatrede op og ned ( ofte på bagdelen ) midt på pyramiden, hvor der var et reb. Det bevirkede at stenene var utroligt glatte på grund af slid. Det var meget sikrere at klatre op og ned, hvis man bare gik 1m eller 2 til siden.


Da vi kom tilbage til skibet bestilte jeg en afkølende ”Corona”, og fik den naturligvis serveret med en limebåd i flaskehalsen. Så var man klar over, at man var i Mexico. Også til aftensmaden bestilte jeg en mexicansk øl – ”Modelo Negra”. Wienerøllet overlevede i Mexico efter Maximillian af Østrig blev kejser af Mexico i 1864. Han blev henrettede 3 år senere, men mexicanerne beholdt øllet. Så ”Modelo Negra” er resultatet af en lang tradition. Em ganske glimrende øl.


Jeg var også en smut omkring ”Bull & Bear”. De havde et fint ølkort, hvor der også var lidt ølhistorie og beskrivelser af forskellige øltyper. Jeg havde set, at ”Salvator” og ”Stone IPA” var på kortet, men de var ikke kommet om bord på skibet. Kortet var helt nyt og de ville komme senere. Øv,øv – det ville ellers have været de bedste øl.


Til gengæld havde bartenderen, John, sat alle sine øl op på disken, og her kunne jeg se at der var et par stykker jeg ikke havde smagt og som ikke stod på kortet. Jeg gensmagte også en del øl, som det var lang tid siden jeg havde smagt – ”Molson Canadian” og ”Grolsch” f.eks.


”The Harp” er en irsk pilsner – brygget af Guinness. I 1960 trængte pilsneren også frem på De Britiske Øer og som modsvar til de importerede øl, udsendte man denne lokale. Man er nok tilbøjelig til at tro, at det er ale, der er mest udbredt på de kanter, men det er faktisk lagerøl.


Det er en solgylden pilsner på 4,5% med fin skumkrone. Her serveret i et afkølet glas – ak ja.
Den har en fin duft af halm og hø, Forfriskende og med en enkel og også traditionel smag, der ikke adskiller den meget fra andre europæiske pilsner øl fra Heineken og Carlsberg. Absolut drikkelig.

Karakter 2+


Den anden øl var fra Widmer Brothers, som jeg tidligere har haft fine oplevelser med. Bryggeriet er det største i Portland, Oregon. Det blev grundlagt i 1984 og to år senere lancerede de ”Hefeweizen”, der blev meget populær. Det var da også den, der havde fundet vej til ”Freedom of the Seas”.
Lad det med det samme siges, at det ikke er en hefeweizen efter tysk tradition. Det er en ”Wheat Ale” efter amerikansk tradition.

Da Sierra Nevada i 1981 lancerede de første øl, var der også en hvedeøl iblandt. Men bryggerne var bange for, at den tyske hvedegær ville være for stor en mundfuld for det amerikanske marked og derfor havde de brygget ”Wheat” med almindelig alegær. Og det må siges at give et noget anderledes udtryk. Først med ”Kellerweiss” fra 2009 kom de tyske smagsnoter på programmet.

Det er i denne ”wheat ale” tradition man  skal se ”Hefe” fra Widmer Brothers.
Det er en ret klar øl af en hefeweizen, men der er gærrester i bunden af flasken. Alkohol på 4,9%, og duft af amerikansk humle. Den er forfriskende, men samtidig blød og rund. Smagen er let humlet med skær af abrikos og med en let bitterhed til slut. Ikke en dårlig øl, men jeg fristes til at spørge: ”Hvorfor?”. Man kunne ligeså godt have produceret en pale ale. Selvom den sådan set smagte udmærket, synes jeg det er uinteressant.

Karakter 3+

Jeg var simpelthen nødt til at smage en ”Paulaner Hefeweizen” bagefter. Se det er hvedeøl.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar