Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 14. april 2017

Tid til en øl - De Molen Rasputin



14. April 2017

I dag har jeg spillet guitar til 4 Langfredagsgudstjenester, så jeg synes nok jeg fortjente en god øl, da dagen var slut. Ikke sådan at forstå at godt øl er noget, man skal gøre sig fortjent til, men det er jo aldrig godt at have sine begrundelser i orden.
Jeg valgte en af de øl, jeg havde fået i fødselsdagsgave – ”Rasputin” fra det hollandske bryggeri De Molen.

Denne øl er fra 2015. Derefter skiftede den navn til ”Moord & Doodslag” ( ”mord & manddrab” ). De Molens øl har ofte titler, der netop består af dobbeltnavne, der giver mening ( ”Hemel & Arde”  - ”Storm & Averij” - osv )

Hvorfor ”mord og mandrab” lige skal pakkes ind i chokolade, står ikke helt klart for mig. Ej heller hvorfor den russiske munk ”Rasputin” skal forbindes dermed.


Men dette er en Russian Imperial Stout - eller som de skriver stout-ish. Det er en sort stærk øl på 10,4% og med en bitterhed på 46 IBU. De Molens etiketter består næsten kun af faktuelle oplysninger. Der er brugt pilsner-, caramel- og chocolatemalt, og humlen er Saaz.

Det er en kulsort øl med svagt, brunt skum. Der er en kraftig duft af ristet malt, humle og en del chokolade. Den føles lød og rund – meget fyldig i munden. En kompleks smag, hvor både malt og humle blander godt og så er der en behagelig chokoladesmag, der giver denne øl en anden profil end så mange andre Imperial Stouts.

Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar