Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 13. april 2017

Tid til en øl - Stone Tap-Takeover


13. April 2017

I går mødtes jeg på Basement Beer Bar med en god ven. Vi skulle smage godt øl og få en hyggelig sludder, inden jeg skulle til koncert i Musikkens Hus ( Brahms – Ein Deutsches Requiem ).
Det amerikanske bryggeri Stone Brewing fra San Diego har åbnet et nyt bryggeri i Berlin, for at gøre et stort fremstød på det europæiske marked.

Det kan virke lidt misvisende at der reklameres med tysk bryggeri, når nu det er de kendte amerikanske øl, der produceres. For mig vil Stone i hvert fald altid være amerikansk, selvom det bliver brygget her i Europa.


Der var 8 øl på hanerne og BBB havde lavet det så smart, at man kunne smage 10 cl af hver ( eller 20 hvis man ønskede ). Jeg skulle jo helst ikke sidde og snorke til koncerten, så vi valgte den med 10 cl.
Baren er udvalgt til at været ”Cornerstone Venue”, hvilket betyder at de fremover altid vil have mindst en øl fra Stone på hanen.


Jeg har tidligere smagt deres kraftige ”Arrogant Bastard”, men denne gang var både lillebror og storebror med.

”Little Bastard” er en amber ale på 4,7%. Den brygges måske kun her i Europa – jeg kan i hvert fald ikke finde den på den officielle hjemmeside. En flot kobberfarvet øl med en dejlig duft af humle. En af de ting jeg bedst kan lide ved Stone er deres sans for balance. Alkoholniveau, sødme og bitterhed går altid op i en højere enhed. Denne øl hører ganske enkelt til blandt de bedste ”lette” øl, jeg har smagt i længere tid ( har dog smagt superøl fra både O/O og Stigberget ). Der er fokus på humlen, men altså alt er på rette plads.

Karakter 4


Næste øl var ”Citrusy Wit” på 5,3% – en belgisk inspireret øl med korianer og mandarin. Men Stone har ligefrisket den lidt op med limeblade. Det er en sløret ( og det er billedet også ) øl med fint, hvidt skum. Duft at citrus. Den er yderst forfriskende og helt klart en favorit til varme sommerdage på terrassen.

Karakter 4

Den næste var en ”Berliner Weisse” på 4,7%. Selvfølgelig skal man i Berlin brygge sådan en øl, og jeg finder den da heller ikke i USA.

Da jeg var ung, var vi på studietur i Berlin i 2. real ( det siger lidt om hvor lang tid siden det var ) og her ville vi gerne smage ”Berliner Weisse”. Vi havde hørt, at det var i forskellige farver og med frugtsmag. Men hver gang vi gik ind på en bar, blev vi smidt ud igen, fordi vi var for unge. Så jeg fik aldrig smagt det.

Den nye form for ”berliner weisse”, der er dukket frem i den seneste tid, skulle – ifølge bartenderne – ikke have noget med den stil at gøre. Det er en ”ny” type sour ale, selvom jeg stadig tænker, at en eller anden form for historisk tradition må der jo ligge bag.
Denne ”Berliner Weisse” var der i hvert fald ikke noget frugtigt 
over. Det var en syrlig ale med en smag jeg lige skulle vænne mig til. Den virkede lidt jordet, men vandt ved nærmere bekendtskab.

Karakter 3

Så fulgte ”Coffee Milk Stout”, som jeg ikke fik taget billede af – snakken gik for godt. Den er også let med en alkoholprocent på 5,0%. Igen er balancen ramt godt. Der er både kaffe og mælk i smagen – lidt chokolade måske. Men det bliver ikke denne vammelsøde drik, som det ofte kan blive. God fylde på trods af letheden. Bitterheden er på 40 IBU

Karakter 4

”Go to IPA” er en session IPA på kun 4,5%. Det er ikke min form for IPÅ, da jeg ofte synes, det er vand med bitterstof. Men her formår bryggerne igen at afstemme det hele, så det faktisk er den bedste øl, jeg har smagt i den stil til dato. Godt gået, så er der lidt til sommervarmen. IBU 65

Karakter 4


”Wood Infused Amber Ale” er en flot mørkerød øl på 7,9% - en ”Imperial Amber Ale”. Det tyder på at der er tilfør egetræsspåner eller noget i den retning for at give illusion af fadlagring, men de er da ærlige omkring det. Den stak lidt i forskellige retninger og fandt aldrig helt et leje, hvor den hvilede godt.

Karakter 3+

Erfaringen har vist at min IPA-type er den kraftige, hvor der er fyrer op på alle parametre. Derfor er ”Ruination” da også en af mine favoritter i den genre. Jeg har skrevet om den tidligere og vil ikke gentage mig selv, men det er bare godt. Igen – alt balancerer.

Karakter 5


”Arrogant Bastard” har jeg tidligere bedømt vældig godt. Lillebror var som nævnt også god, så det var spændende at slutte af med storebror – ”Double Bastard” på 11,0%. Jeg må nok indrømme, at alkohol åbenbart spiller en rolle for smagen, for det er et brag af en øl. Malten får lov at spille en større rolle, selvom der ikke er sparet på humlen. Jeg behøver vist ikke nævne det mere, men det er forholdet mellem ingredienserne, der får det hele til at spille.

Karakter 5



Ingen kommentarer:

Send en kommentar