Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 1. december 2018

Tid til en øl - De Ranke Père Noël


1. December 2018


I dag åbnede min kone sin nye portvinskalender med 24 overraskelser. Jeg har ikke på samme måde trang til at overraskes, så jeg har i stedet lavet min egen kalender med – foreløbig 20  - juleøl. Nogle nye og nogle kendte, gamle klassikere.

Denne 1. December blev det til en ’Père Noël’ fra det belgiske bryggeri De Ranke. Jeg har omtalt den for 2 år siden, og jeg må sige, jeg har ikke ændret opfattelse af den. Til gengæld er etiketten ændret. Tidligere så vi Julemanden omfavne et stort bæger øl – nu er det i stedet en humlekogle.
Og det er humlen der kendetegner De Rankes øl. De bruger hele humlekogle, og min brygteknikviden er ikke stor nok til at sige, hvilken forskel det giver.

”Père Noël” er en uklar, orangegylden øl med cremet, hvidt skum. 7,0% alkohol og en bitterhed på 50 IBU, hvilket er meget for en belgisk øl. Den har en duft af bitter appelsin, men det er ikke nævnt i ingredienslisten. Derimod er der lakrids, som jeg ikke på noget tidspunkt kan finde – hverken i duft eller smag. Øllet har en god fylde. Der er en kortvarig maltsødme inden en markant bitterhed tager over. Det er både humlebitterhed og appelsinskalsbitterhed, og det tiltaler mig ikke så eget.

Karakter 3+ ( igen )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar