Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 10. september 2008

Tid til en øl - Jacobsen / Hvede Spring Bock

10. September 2008
På ølfestivalen finder man nogle gange sine egne favoritstande, hvor udvalget er stort eller et specialbryggeri med mange interessante øltyper. I Århus brugte jeg en del poletter hos Skotsk Import, der desværre ikke ser ud til at være repræsenteret denne gang. Så vi må undvære de spændende øl fra ”Heather Ales” og ”Broughton” og  ”Orkney” , for slet ikke at tale om ”Brewdog”s whiskylagrede ”Paradox”-serie. – ærgeligt.

Jeg brugte også en del tid og poletter ved en af mine andre favoritter, nemlig Jacobsen. Der er nogle folk, der ser lidt skævt til min forkærlighed for deres øl, for det er jo et Carlsberg produkt, men jeg synes, det er et af de mest spændende danske bryggerier.
I går skrev jeg om nogle af de spændende bryggerier, der udvider øluniverset ved at sprænge grænserne, men Jacobsen arbejder – for mig at se – på en anden front.
Her er det de traditionelle standardtyper, man ændrer - nærmest indefra – ved at tilsætte nye ingredienser, gerne af nordisk oprindelse. Det giver øl, der virker bekendt, men som alligevel har en personlig profil, der skiller den fra mængden. At brygmester Jens Eiken så har en evne til nærmest at forbedre den oprindelige smag, gør det endnu bedre.

På ølfestivalen har de medbragt det faste udvalg, som man jo kan købe overalt. Det er udmærket øl, men uinteressant i denne omgang. Derimod er specialiterne værd at gå efter.
På festivalen i Århus stiftede jeg bekendtskab med ”Nordic Pine Bock”, der er lavet med rødgran og fyrrekogler, og tilsat Amarillo humle.
Rødgran-øl er en gammel vikingeopskrift, der bl.a har været meget populær i Skotland. Føromtalte ”Heather Ales” laver da også min favorit på området - ”Alba”-  men Jacobsen lægger sig lige i baghjulet.

”Skovmærke” var også med i Århus, og er en frisk sommerøl med skovmærke samlet i de norske fjelde. En dejlig øl.
På denne festival er der også nye øl med, bl. a 3 udgaver af en ”Saison” og 3 udgaver af en ”Strong Wit” hvilket jo er ærgerlig, da jeg formedentlig ikke får smagt alle 3 variationer og dermed synes, jeg går glip af noget.
Derudover er der en ” Hopeless” øl, der forhåbentlig ikke er håbløs. Det skulle være en svagt humlet øl – lad os nu se.

Min eneste indvendig mod Jacobsen er, at deres Limited Editions ikke burde være limited. For det er her de rigtig fantastiske øl dukker op.
I 2007 var jeg i København og købte nogle flasker med hjem af ”Hvede Spring Bock” – en hvedeøl brygget på 100% hvedemalt. Det kan man da ikke, vil indvendingen måske være. For hveden mangler de skaller der skal til for at filtrere urten. Men her er tilført norditalienske risskaller for at klare jobbet. Under kogningen er der tilsat Hallertau-humle og italiensk lakrids. Det nordiske indslag stammer fra dild, der har trukket i 7 døgn i en lille mængde af øllet, inden det blev hældt tilbage. Der er brugt tysk hvedeølsgær og alkoholprocenten er 6,5%.

Den fremstår lys gylden og uklar i glasset med det flotteste skum, jeg endnu har set på en øl.
Små bitte bobler stiger op fra bunden og lægger sig som et lag af fuldstændig ens perler på toppen. Duften er typisk hvedeøl, men med en tydelig note af dild. Der er en friskhed og livlighed over øllet, der dog fortager sig efter et stykke lidt. Smagen er frisk og rund på samme tid og præget af dildsmagen og til sidst suppleres af lakrids. Der er ikke så megen bitterhed i eftersmagen, men fornemmelsen af lakrids og dild hænger ved i lang tid.
Det er uden tvivl den bedste hvedeøl, jeg har smagt.
Karakter 5

Nu skal de bare lige tage sig sammen og brygge denne øl igen. Det er jo tåbeligt, at så god en opskrift bare ligger og samler støv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar