Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 12. september 2008

Tid til en øl - Fuller's Organic Honeydew

12. september 2008
Så er ølfestivalen i gang, og jeg går jo og frygter, at alt øllet bliver drukket inden i morgen. Men mon ikke der er en sjat eller to tilbage. Jeg er lidt spændt på, om det bliver i morgen, jeg runder de 500 forskellige øl. Det kommer lidt an på, om man kan få 2 halve øl på en polet. Man kan købe poletter, som kan byttes til 10 cl øl, men hvis man - som jeg – gerne vil smage så mange forskellige øl som muligt, kan man måske få to 5 cl øl i stedet. Hvis det er muligt, runder jeg nok de 500.
Jeg har lagt en ruteplan, som indbefatter 26 poletter og 38 øl, men man kan let blive fristet til at prøve en speciel øl, og planen er jo heller ikke mere fast, end at den kan ændres.  – eller udvides.
I Århus smagte jeg 28 forskellige øl, men der fik jeg også 10 cl af hver. Jeg skrev notater til alle, men næste dag havde jeg svært ved at tyde min egen skrift.
Det store problem er at vælge hvilke øl, der skal smages. Man bliver let tiltrukket af de kraftige Barleywines og Imperial Stouts, men der er procenten jo så høj, at det let kan give bagslag. Heldigvis præsenteres der også en del gode pilsnere og ales, hvor procenten er lavere, og det er nok der, vi må starte.

Vi tager af sted i morgen tidlig, og håber at kunne nå frem først på formiddagen. ( Bøgedal frigiver en øl kl 14.00 ). og så kører vi hjem engang søndag, når vi er blevet ædru nok. Ikke noget spirituskørsel her!!!
Som optakt til weekenden fandt jeg en øl fra Fuller – Organic HoneyDew. ( den er ikke med på festivalen ).
Det er Fullers første forsøg ( år 2000 ) på at lave en økologisk øl, og som navnet antyder, er der tilsat honning.

Det er en flot gylden øl på 5,0% med hvidt skum, der dog forsvinder hurtigt under hørbar brusen. Duften er frisk og præget af lidt citrus – formodentlig fra humlen ( det er ikke lykkedes mig at finde ud af typen ).Jeg synes ikke, at kunne skelne noget honning. Mundfornemmelse er lidt blandet. Man fornemmer en lidt klistret honningblødhed, samtidig med at kulsyre bruser temmelig kraftigt, som i en sodavand. Det giver en frisk fornemmelse, der dog aftager efterhånden. Smagen er sød med lidt citrus, og først i eftersmagen dukker honningen tydeligt frem. Den er ikke så dominerende som i mange af de andre honningøl. Der er ikke nogen udpræget bitterhed, men til aller-allersidst dukker er alligevel lidt frem.
Karakter 3+

Så er jeg klar til i morgen, hvor jeg nok ikke er i en tilstand, hvor jeg kan skrive nogen blog. Desuden har jeg ikke en bærbar.
Skål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar