Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 1. september 2008

Tid til en øl - Thy Økologisk Humle

1. september 2008
I dag startede den nye undervisningssæson, med nye elever, gamle kendinge og nogle tilbagevendte efter efterskolen. En fin flok, som nok skal få lært at spille guitar.
Men der er forbavsende – og også en smule skræmmende, - hvor hurtigt, det bliver hverdag igen. Det er næsten som om man ikke har været væk. Selv i et job som mit, der på mange måder ikke er rutinepræget, falder man hurtigt tilbage i faste rammer.

Det kan jo godt være, at der nogle gange ikke bliver tid til en øl. Arbejde er jo en gevaldig tidssluger. Nogle gange bliver der knap tid til mad – i hvert fald bliver det sommetider temmelig sent, men så kan jeg jo ty til lidt snyd, og skrive om en af de øl, jeg har smagt i tidens løb.  Og jeg nærmer mig de 500, så der er nogle at vælge imellem. Det lyder lidt drikfældigt, men jeg undskylder mig med, at mange af dem kun er små smagsprøver. - men jeg har smagt dem.
Det bliver ikke baseret på hukommelse, for jeg har lige fra starten holdt regnskab og skrevet notater og lavet bedømmelser. Jeg troede faktisk ikke, jeg kunne blive mere nørdet med øl, men det lykkedes. Her på det sidste er jeg jo begyndt at tage billeder at de øl, jeg nyder – ofte til almindelig moro for eventuelle gæster. Men det er nu bedst med et helt friskt indtryk, så jeg må vel ofre mig og forsøge at få drukket øl de fleste dage.

Dagens øl er der intet snyd med, selvom det er en øl, jeg har kendt i et stykke tid. For nogle år siden fik jeg en julekalender med øl fra Thy ( den vender jeg nok tilbage til senere ) og en af disse øl var ”Økologisk Humle”. Så har jeg med glæde nydt den flere gange siden.
Thy var jo de første med økologisk øl i Danmark. I 1995 kom pilsneren og den 31. januar 2000 blev den fulgt op af denne guldøl på 5,8%.
Det er en gylden, klar øl ( Dortmunder ) med en fast skumtop og en fin bobleaktivitet, der dog ret hurtigt fortager sig. Aromaen er frisk og præget af korn og en lille snert citrus fra humlen. Der er ingen tilkendegivelse nogen steder om, hvilken humletype der benyttes, men mon ikke den er tysk ( Tettnanger? ). Smagen er fyldig og lidt sødere end pilsneren, og fornemmelsen er frisk, så længe bobleaktiviteten er i gang. Derefter flader den lidt ud. Humleniveauet er ikke højt, - på trods af navnet – men giver en behagelig bitterhed i eftersmagen.
Det er en øl, der gør, hvad den skal uden at virke prangende og en af vore bedste guldøl.
Karakter 3+

Jeg ved ikke, om jeg kan smage, at der er brugt økologiske råvarer i øl. Jeg tror det ikke. Men det kan jo være meget godt at vide det. Det gør desværre også øllen dyrere, fordi råvarerne er dyrere, men på den anden side skåner det jo miljøet. Efter Thisteds succes med økologiske øl har mange andre bryggerier taget ideen til sig, både herhjemme og i udlandet.
Det er fint, men det har ikke førsteprioritet for mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar