Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 11. september 2008

Tid til en øl - One Pint / Old Engine Oil

11. September 2008
Nå – så gik jorden heller ikke under denne her gang, selvom forsøget på at skabe et sort hul, efter nogens mening, kunne have resulteret deri. Et eller andet gik vel galt, og nu sidder forskerne sikkert i deres eget private sorte hul og grubler over, hvordan det kan lykkes næste gang.
Men det havde da også været træls, kun 1 dag før ølfestivalen.

I foråret var jeg til en ølsmagning med One Pint, som Aalborg afdelingen af Danske Ølentusiaster havde arrangeret. De havde også inviteret folk udenfor foreningen med, hvilket jo var heldigt for mig, for så kunne jeg også være med. ( Jeg har flere gange tænkt at melde mig ind, men det strander altid på, at jeg kommer til at bruge pengene på øl i stedet. Nu har jeg tænkt at melde mig ind på ølfestivalen ). Det blev en meget hyggelig og informativ eftermiddag.

One Pint er også en stor stand på festivalen. Mange af deres øl er omtalt her i bloggen tidligere.
Fuller ESB -1845
Greene King Abbot Ale
Badger Tanglefoot
Morland Old Speckled Hen
Double Maxim
Alle disse bryggerier har mange flere øl repræsenteret, og der er andre berømte engelske bryggerier – Samuel Smith, Harviestoun, Meantime og St. Austell. Derudover er der tyske og amerikanske øl bl.a Sierra Nevada. Der er belgiske Trappist og klosterøl og endelig er der en specialitets afdeling med Barley Wines. Jeg foretrækker personligt ”Thomas Hardy Ale” fremfor Gales ”Trafalgar” og ”Prize Old Ale”. Det er sherryagtig og meget langt fra den tradionelle pilsner.

På ølsmagningen i Aalborg fik vi præsenteret ”Old Engine Oil” fra Harviestoun. Jeg kendte den i forvejen fra en tidligere ølsmagning. Det var i starten af min øl-interesse, og udover manglende kendskab til humle kendte jeg heller ikke meget til porter og stout. Jeg syntes dengang, at den da var udmærket af en mørk øl at være, men nu fik vi den altså igen. Og det var godt, for min opfattelse af den havde ændret sig.

Harviestoun er fra 1985 og ligger i byen Dollar i det centrale Skotland.
”Old Engine Oil” er en næsten helt sort øl på 6,0% procent. Den er brygget på pale ale malt og umaltet sortristet byg og maltet havre. Ifølge brygmesteren er det et forsøg på at lave en Barley Wine med en lettere alkoholprocent end normalt, men med lige så megen fylde. Duften er præget af ristet malt og lidt kaffenoter. Mundfornemmelsen er fyldig, men den umaltede byg giver alligevel en lethed til øllet. Smagen har mange nuancer og er præget af ristet kaffe og chokolade. Humlebitterheden er pæn og med til at balancere øllen. Der er brugt Worchester Fuggles, East Kent Goldings og Galena humle.
Jeg har stadig noget med den ristede kaffesmag, der gør smagen en smule sur (som kaffe, der har stået for længe på varmen ), men det er en øl med fine nuancer og god fylde.
Karakter 4

P.S: Det var eftermiddagens vinder, selvom jeg personligt holdt mere af ”Thomas Hardy”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar