Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 29. april 2014

Tid til en øl - Ølsmagning 2 / Jester King / Mikkeller / Port Brewing


29. April 2014

Det ser ud til jeg i skyndingen glemte at fotografere ”Censored” fra Jester King ved lørdagens ølsmagning. Men her er i hvert fald et billede af den spændende etiket. Røgen bølger frem og tilbage og danner et bedrøveligt ansigt med lysende øjne. Det er en vildgæret øl, der er lagret i røgede egetræsfade –Pecan Wood Smoked Saison.

Den er på 6,7% og brygget på byg- og hvedemalt, flækket havre, humle, farmhouse gær, vildgær og syrlige bakterier – så det burde ikke komme bag på os at det var noget syrligt stads. Det gjorde det dog til en vis grad alligevel. Måske blev vi ( jeg ) snydt, for aromaen var i høj grad præget af røgen. Noget af malten er røget i en BBQ grav hos det berømte ”Censored” i Driftwood. Der er simpelthen sat et censurskilt henover navnet.

Det er en syrlig sag, der absolut ikke faldt i vores smag. Jeg forsøgte, at plædere for at sådan skal en syrlig øl smage, men det blev helt stemt ned, og jeg vil også sig,e at sammenlignet med de andre øl i smagningen, var det en slem skuffelse.

Karakter 1+

 
Så var der straks meget mere at komme efter hos Mikkeller, der har lagret den kraftige ”Santa’s Little Helper” på forskellige fade. Vi skulle smage en, der var lagret på hvidvinfade, og det var en virkelig kraftig oplevelse. Jeg har skrevet lidt om den tidligere. Det er en kompleks øl. Belgisk Quadrupel i udgangspunktet, men med lagringen får den et mere vinøst præg, som jeg godt kan lide.
 
Den blev efterfulgt af disciplene fra To Øl, der naturligvis – som deres læremester – også skal fadlagre stærke øl. – og de gør det godt. ”Mine is bigger than yours” smagte jeg på John Bull, da Peter fra TMOH rundede anmeldelse nr. 1000. Det er en kraftig barleywine på 12,5% og den er lagret på Muscatelfade. Flere af deltagerne kunne bedre lide denne, fordi den har en mere klar smagsprofil, men jeg kan nu bedst lide den komplekse og let uforudsigelige smag fra Mikkeller. Hvorom alting er – begge får karakteren 5
 
 
Derefter fulgte en stor øl fra Port Brewing – Old Viscosity Ale” på 10,0%. Jeg kan se på mine anmeldelser, at jeg altid har rated øl herfra højt, så det var med stor forventning, vi åbnede den. Bryggeriet vil ikke ud med hvilken øltype, det drejer sig om. De kommer med fantasifulde udtryk som: ”den er som olie, der siver frem fra krumtappen på den gamle truck” ( se etiket ). Men jeg vil nok kategorisere den under porter/stout.
Sort, med brunt skum. Kraftig ristet duft, med rugbrød og kaffe. Tykflydende og varmende. Smag af rugbrød, ristet malt og med gode balancerende noter fra fadlagringen, der giver et skarpere modspil til det tunge.
Karakter 5
Sidste øl på bordet var den glimrende ”Quadrupel Oak Aged ( batch #4 ) fra La Trappe. Jeg havde den med til forårssmagningen hos Entusiastene, hvor den vandt - og her til aften faldt den også ud som vinder, selvom vi var enige om at det er temmelig usammenligneligt. Alle aftenens øl ( på nær en ) var gode – mange endda vældig gode.
Der var nu lidt tid til konerne kom fra nær og fjern for at hente deres mænd hjem, så jeg fandt endnu en øl i skuret.
For lang tid siden, da jeg holdt den første ølsmagning for kollegerne, afsluttede vi ( efter ”Knark III ) med nogle ”Royal Pilsner”, som blev fundet i skolens skab. Sådan skulle det jo nødig gå igen ( og det ville selvfølgelig også være svært at finde i mit øldepot ). Det blev i stedet til en øl, der kunne matche de andre på bordet……
(fortsættes )
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar