Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 10. januar 2010

Tid til en øl - Brøckhouse Epic Rød

10. Januar 2010

Jeg er vokset op med nytårstorsk, hvor hele tilbehøret var med – torskerogn, rødbeder, hakket æg, broccoli og sennepssovs. De sidste mange år har vi dog fået andre lækre retter nytårsaften, men vi kan stadig godt lide torsken. Så i går inviterede vi min mor til ægte nytårsmiddag med torsk.

Til sådant et festmåltid hører også noget godt at drikke – og jeg havde en særlig øl stående, nemlig ”Epic Rød” fra Brøckhouse.

En af de store (øl)tragedier i 2009 var da Brøckhouse gik konkurs. Bryggeriet har altid stået for kvalitetsøl, og da min interesse for øl startede i 2006, kunne man finde deres øl i alle butikker – selv i Brugsen og Bilka. Men siden har andre bryggerier kæmpet sig ind på markedet med billigere tilbud, og er man vant til traditionelle danske pilsnere – hvor forskellen er minimal – tror man måske også, at den ene pale ale er ligeså god som den næste, selvom der er 20 kr til forskel. Og sådan er det ikke. Det betyder at kvalitetsbryggerier som Brøckhouse og Raasted har haft svært ved at konkurrere og derfor har været nødt til at lukke.

Da internetshoppen ”A World of Beer” holdt ophørsudsalg i foråret købte jeg derfor et eksemplar af hver af de Brøckhouse-øl, de havde på lager. Og jeg skulle nok have købt flere.

Brøckhouse lancerede en eksklusiv ”Epic”-serie, hvor der var kælet ekstra for øllet. ”Epic Rød” er en videreudvikling af deres ”Brøckhouse Rød” som jeg skrev om tidligere ( 17. juni 09 ). Den originale øl er en ”bayersk dunkel”, men i ”Epic”-serien er den blevet til en ”dobbeltbock” på 9,0%.

Og hvilken fantastisk øl. Den er brygget på münchener-, wiener-, karamel- og melanoidinmalt og humlet med klassiske tyske typer som Perle, Tettnanger og Hallertau Mittelfrüh. Derudover er der tilsat ekstra rørsukker.

Det er en flot mørk øl med et skær af mahogni og en kraftigt ”cafe latte”-farvet skumtop. Duften er kraftig af ristet malt og mørk frugt ( sveske ). Den føles meget fyldig i munden. Smagen er sødlig – igen med en kompleks smag af mørk frugt – sveske, rosin, dadel og det hele holdes flot i balance af en moderat, men tydelig bitterhed. Det er noget af det allerbedste dunkelbier, jeg har smagt.

Derfor er det med nogen vemodighed, at jeg nu må indse, at der ikke er flere eksemplarer af denne fine øl, men sådan er det. Øl skal ikke stå på hylden uden at blive drukket. Det har aldrig været formålet.

Karakter 5

Navnet ”Brøckhouse” er genopstået, men der er ikke tale om de samme bryg. Der er nogle, der har købt navnet. Jeg har ikke smagt nogle af de nye øl, og de kan jo nemt være vældig gode, men der er altså ikke tale om det bryggeri, der har betydet så meget for den nye bølge af kvalitetsøl.

Jeg har heldigvis stadig et par andre ”gamle” Brøckhouse øl tilbage på hylden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar