Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 22. januar 2010

Tid til en øl - Mikkeller Single Hop IPA

22. Januar 2010

Her til aften var madklubben på besøg og vi fik en hyggelig aften med god mad og drikke, og efter måltidet tog vi mænd – og børn – en gang Wii med skihop og slalom  og andre dyster. Maden var

”Marokansk Lammegryde” ( denne gang dog med kalvekød i stedet for lam ) og til dessert var der brownies med chokoladefyld.

Jeg havde til lejligheden indkøbt en lille specialsmagning af IPA’er. Mikkeller har fremstillet en serie på 6 IPA’er ( der kommer 10 i alt ), hvor den eneste forskel er humletypen. De kaldes ”Single Hop IPA ”. Den første var humlet med ”Simcoe” og det er ved at være sidste udkald, hvis den skal smages. Jeg købte den næstsidste hos Ølkonsortiet.

Det er en spændende måde at smage de forskellige humletypers indvirken på øllet, og jeg må sige at forskellen på de 6 øl var stor. At beskrive, hvad forskellen reelt består af, er derimod meget svært. I hvert fald med mine smagsevner.

Jeg var i tvivl om rækkefølgen af øllene. Skulle jeg tage dem kronologisk eller alfabetisk eller udfra en vurdering af styrken i smagen. Det blev lidt det sidste, parret med en stor grad af tilfældighed.

De 6 øl er humlet med – Tomahawk, Warrior, Simcoe, Nugget, Nelson Sauvin og Amarillo.

Alle er brygget på Pilsner-, CaraCrystal- og Münchenermalt,samt havreflager. Alle øl er på 6,9% og ser relativt ens ud. Smukt gyldne med mere eller mindre slør. Kraftig og blødt hvidt skum. Fornemmelsen i munden er også ret ens. Det er humlen der gør forskellen.


”Tomahawk Single Hop IPA” -  Tomahawk er et andet navn for Columbus, der er en af de berømte amerikanske humletyper. ”De tre C’er” er Cascade, Centennial og Columbus”. Det er en bitterhumle, der i høj grad også har de citrusnoter, der kendetegner de andre 2. Der er derfor en kraftig bitterhed, samt en fyldig citrusaroma, som man kender fra adskillige amerikanske IPA’er.

Karakter 4+

”Warrior Single Hop IPA” – Warrior stammer fra staten Washinton og blev høstet første gang i 2001. Den virker meget mildere end Tomahawk. Blød med en smule sødme som fra sød grape eller ananas. Meget behagelig og ikke så udfordrende.

Karakter 4+

”Simcoe Single Hop IPA” – Simcoe stammer også fra vestkysten og blev frigivet i 2000. Nogle beskriver den som passionsfrugt, andre som fyrrenåle. Jeg syntes, den virkede lidt træt ovenpå de 2 andre. Citrus, der gik over i en let sur afslutning. Måske var den blevet for gammel.

Karakter 4
”Nugget Single Hop IPA” – Nugget er kendt som en god bitterhumle. Stammer også fra staten Washington, som er et af USA’s humleområder. Blev frigivet i 1983 og bliver sjældent brugt alene.
Den afgiver stort set ingen duft. Smagen er heller ikke præget af citrus, som de andre, men mere ren med noter af pine og harpiks med et lille strejf af sødme. Først i eftersmagen melder en lang, tør bitterhed sig.
Karakter 4
”Nelson Sauvin Single Hop IPA” – Nelson Sauvin er en humle fra New Zealand. Den er opkaldt efter Sauvignon Blanc druen, som den skulle ligne en del i smagen. Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men i hvert fald adskiller den sig tydeligt fra de andre humletyper. Den er rund med en anelse sødme over sig. Mere frugtagtig – appelsin, ananas, drue ( måske en indbildning, pga navnet ). Meget behagelig, men tydelig bitterhed.
Karakter 4+
”Amarillo Single Hop IPA” – Amarillo minder en del om den berømte Cascade men med mere bitterhed. Den bruges ofte som en all-round humle. Jeg har ofte forbundet den med en note af grape og det syntes jeg også denne gang.
Karakter 4+
Der skulle som sagt være 4 IPA’er mere på vej. Cascade, Centennial, East Kent Golding og Chinook. ( Cascade har været ude før, men jeg håber, at rygtet om dens genkomst er rigtig )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar