Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 10. oktober 2014

Tid til en øl - Chimay Dorée


10. Oktober 2014

Vi er netop kommet hjem fra Hobro, hvor vi har set teatersport på Himmerlands Teater. Det var gruppen Kosmonauterne, der underholdt med sjove  improvisationer. Der var små borde, så man kunne have øl eller vin med ind til forestillingen, og Himmerlands Teater sælger ”Tæppefald” fra bryggeriet Skands. Den kunne vi nyde i salen.

Men ”Tæppefald” har jeg skrevet om tidligere, så derfor bliver det om trappistøl. Der dukkker jo så mange nye trappistbryggerier op for tiden, men det er sjældent, der er nye øl fra de gamle, etablerede klosterbryggerier. Det mest innovative er vist La Trappe.

Men forleden så jeg en ”Chimay Dorée”. Jeg tænkte først at det nok var en slags jubilæumsøl. ”Dorée” betyder ”guld”, og det kunne være en stærk, lagret øl, men det viser sig i stedet at det er den øl, som munkene selv drikker på klosteret. Det er kun på 4,8%, så man ikke bliver alt for omtumlet.

Jeg har tidligere smagt en lignende øl fra Achel, da jeg besøgte klosteret, og den øl var jeg ikke særligt begejstret for. Jeg har dog fadølsanlægget mistænkt for at være skyld i det.

”Chimay Dorée” er en bleggul, let sløret øl med tyndt, hvidt skum. Der er en duft af dåsepære og en anelse krydderi. Den er let og frisk i munden. Let syrlig i smagen med noter af lys frugt og en smule bitterhed i eftersmagen. Bestemt ikke noget at kimse af.

Karakter 4

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar