Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 25. oktober 2014

Tid til en øl - Krenkerup Brewers Secret I


25. Oktober 2014

I dag var der generalforsamling og ølsmagning i Ølentusiasterne, men jeg var desværre forhindret af arbejde. Jeg havde også været nødt til at gå før smagningen var slut, for vi var inviteret til aftensmad hos vennerne i madklubben. Det var som sædvanligt en dejlig aften med hyggeligt selskab, god mad og gode øl.

Den sidste øl vi blev præsenteret for, kendte jeg ikke, for det er en øl, der kun kan købes på selve bryggeriet. Krenkerup har startet en ny serie ( foreløbig er de nået til nr. 1, så en serie er det ikke helt endnu ).

”Brewers Secret” hedder den og der er kun to mennesker, der kender opskriften –direktøren og brygmesteren. De vil ikke oplyse brygtekniske detaljer. Øllet brygges kun en gang. Derefter bliver opskriften destrueret, så man ikke kan genskabe den en anden gang. Jo, det er en meget hemmelighedsfuld øl.

De vil dog oplyse, at det er en pilsner, men det er vist en sandhed med modifikationer. Den er på 11%, hvilket jo nærmest gør den til en pilsner på steroider. En kraftig guldøl.

Jeg havde ikke kamera med, så jeg kunne ikke tage et billede, men jeg fik lov at tage flasken med hjem, da det er min øl nr. 2100.

Det er en klar, gylden øl med kortvarig, hvidt skum. Det er nok den høje alkoholprocent, der får skummet til hurtigt at svinde. Duften er let sødlig, nærmest som en honningmelon. Den er skap og aggressiv i sin fremtoning. Alkoholen er ikke gemt væk. Det er svært i en undergæret øl af den styrke. Der indledes med en fin sødme, inden en markant bitterhed afslutter oplevelsen. Denne bitterhed hænger længe i eftersmagen. En spritterøl, men af den mere helstøbte slags.

Karakter 4


Ingen kommentarer:

Send en kommentar