Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 8. oktober 2014

Tid til en øl - Maisel Stefan’s Indian Ale / Tucher Bajuvator


8. Oktober 2014

Da jeg for otte år siden begyndte at interessere mig for øl, var det i høj grad historierne om øllet og de – for mig – ukendte, spændende øltyper der fængede. Jeg kendte intet til Russian Imperial Stout, Doppelbock eller India Pale Ale, og alene det at disse øltyper fandtes var overraskende og spændende.

Disse øltyper var vist ikke kun nye for mig. I hvert fald var IPA ofte omtalt som ”Indian Pale Ale”, hvilket kunne medføre hånlige kommentarer fra bedrevidende. Og det er jo ganske vist at øltypen hedder ”India” ( uden ”n” ). Det skal dog ikke forhindre nogen i at kalde deres øl, hvad de har lyst til, og det har tyske Maisel gjort med deres ”Stefan’s Indian Ale”, der altså er en India Pale Ale.

Det er Stefan Sattran, der har medvirket til denne øl. Han er sommelier, og arbejder normalt med vin, men sammen med Jeff Maisel har han lavet denne ”hopfig, fruchtige kreation, inspiriert von englischem pale ale”.

Det er en gylden øl på 7,3% - med groft, hvidt skum. Duften er netop frugtig – med lys frugt og lidt druesaft ( måske er jeg lidt påvirket af baggrundsviden ). Bitterheden er mere kraftig end normalt ved tyske øl, men når ikke amerikanske højder. Alt i alt en vellykket tysk IPA, som der jo ikke er så mange af. Det nærmeste er vel ”Hopfen Weisse” fra Schneider.

Karakter 4

Det tyske bryggeri Tucher stammer fra Bayern, hvilket fremgår tydeligt af etiketten, hvor en ung dame i dirndl bærer ubesværet rundt med fire ”mass”. Bryggeriet ligger i Nürnberg i det nordlige Bayern – i den del der hedder Franken. Her kender vi andre ølbyer som Bamberg og Kulmbach.
I 1643 bad byrådet i Nürnberg Patricierordenen om at brygge weissbier til byen, og i 1872 blev bryggeriet Tucher grundlagt i Waizenstrasse. Bryggeriet blev i 1806 ”kongelig hofleverandør” og 50 år senere blev det solgt til ”Dr, Lorenz-Tucher stiftelsen” .
Bryggeriet har begået en sød doppelbock ved navn ”Bajuvator”. ”Bajuvaria” er det gamle middelalderlige  navn for Bayern ( Bavaria ), og de fleste doppebock navne har tradition for at slutte med endelsen ”ator”. ( se Salvator ).
Det er en meget mørk øl på 7,5%. Den er sødlig maltet med noter af brød. Den har en god fyldig krop, men smagen bliver – selv for en sukkergris som mig – næsten for sødladen. Der er jo ikke tilsat ekstra, men det virker næsten sådan. Så selvom jeg elsker doppelbock,  kommer denne ikke helt til tops
Karakter 3+
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar