Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 23. februar 2015

Tid til en øl - Årets Ølnyhed over 6%



23. Februar 2015

Efter en spisepause, hvor der blev serveret pølse, pate og ost ( det var lige det vi trængte til ) fortsatte smagningen om ”Årets Ølnyhed” med øl over 6%.

Vi lagde ud med ”Willemoes Jubilæumsbryg” fra Vestfyn. En dejlig, kraftig brown ale på 7,0% med en lille sjat ”Royal Danish Navy Rum” i. Jeg har omtalt den tidligere på bloggen.



Det har jeg også med den næste – ligeledes fra Vestfyn. De er hvert år repræsenteret med deres ”Willemoes Jul” – denne gang ”2015”-udgaven. En kraftig rugøl på 8.0%. God smag af rugbrød og mørk frugt.


”Alstærk” fra Munkebo er også omtalt. Den smagte jeg sidste år i april, da de havde releaseparty på ”Udgårdsloke” på John Bull Pub i Aalborg. Men siden er den blevet lagret på bourbonfade fra USA – nærmere betegnet Knob Creek Kentucky Straight Bourbon Whiskey. En betegnelse der voldte lokalformanden visse vanskeligheder ved at udtale, selvom han gerne gentog det på opfordring. Det giver ”Alstærk” ( der er en af hestene, der trækker Sols vogn på himlen ) en ekstra kraft og fyrighed.


Det er en mørk øl med rødligt skær med en kraftig duft af bourbon og vanilje. God fyldig krop. Smagen indledes med en fin sødme, inden malt, mørk frugt og vanilje overtager. Alkoholen er også tydelig ( 9,2% ), men den virker som et raffinement og komplementerer indtrykket.

Karakter 5


Derefter kom en øl, som mange havde set frem til med både spænding og bekymring – ”Chili Klaus Ghost” fra Midtfyns Bryghus. Personligt er jeg ikke så meget til chili, men Midtfyn har dog tidligere præsenteret to af de bedste chiliøl – ”Chili Tripel” og ”Imperial Stout Chili”.

Chili Klaus er jo blevet kendt på nettet for sine underholdende chilismagninger. Han skriver at: ”Ghost Chilien var den første superhot chili jeg smagte.”

Den stammer fra Indien og er både berømt og berygtet. Berømt for sin søde chilismag – og berygtet for sin intense styrke på over 1.000.000 SHU. Den hedder Ghost Chili fordi sjælen angiveligt forsvinder en kort stund, når man smager den. Chili Klaus har dog erfaring for, at sjælen vender tilbage igen.

Denne chili er nu blandet i vores øl. Alkoholprocneten er 9,2%, men det er ikke her vi skal være bekymrede. Det er en flot rødgylden øl med en ( lidt skuffende ) duft af almindelig peberfrugt. Det er dog ikke den milde peberfrugt der dominerer resten af oplevelsen. Efter en sødlig indledning rammes man af en meget stærk, brændende chilismag. Ikke at det er umuligt at drikke. Jeg havde troet det var værre, men den brændende fornemmelse hænger ved i overordentlig lang tid.

Jeg er ikke så meget for chili. Jeg bryder mig ikke om, at min mad gør ondt, og det samme gælder for min øl. Og man kan mærke den brændende fornemmelse også efter flere glas vand, så det bliver ikke en øl, jeg vender tilbage til, selvom det da var sjovt at prøve.

Karakter 2+


Vi sluttede af med ”Vladimir P” fra Hornbeer. En ”Triple-Russian XXL Imperial Stout” – ”en helt ny ølbetegnelse”, siger bryggeriet.

Nu skal hele etiket-teksten tages med et gran salt. Det er en underholdende og ironisk hyldest til Putin. På hjemmesiden kan man læse hele historien og også se et filmklip, hvor Putin taler positivt om den nye øl ( i hvert fald hvis man ikke kan russisk, og kun forlader sig på underteksten ). På etiketten ser vi præsidenten besejre en vild tyr, mens en regnbue breder sig over ham. Jo, der er nok af kommentarer.

Det er en kraftig, sort øl på 12,0%. Skummet er mørkebrunt og man mødes af en ristet, sødlig duft.
Det er en fyldig øl, der nok i længden bliver lidt for sød i udtrykket. Humlebitterheden ligger på 65 IBU, men det er som om balancen alligevel ikke helt lykkes.

Karakter 4

Ved afstemningen i Aalborg blev ”Alstærk Bourbon” kåret til vinder og det var også min personlige favorit.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar