Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 22. februar 2015

Tid til en øl - Årets Ølnyhed under 6%


22. Februar 2015

I lørdags var jeg af sted til ”Årets Ølnyhed”- smagning hos De Danske Ølentusiaster i Aalborg. Jeg kom lidt sent, så jeg fik ikke taget billeder af alle kandidaterne samlet, og inden vi fik set os om var der delt øl ud.

Vi startede med ”Mark Hø Øl” fra Herslev. En øl som jeg har smagt et par gange – sidst til landsmødet i Slagelse. Den blev serveret direkte fra kulden udenfor og var derfor dejlig forfriskende. Jeg beskrev den jo for et par uger siden, og vil her bare gentage mig selv – forfriskende syrlig på en afdæmpet måde. 

Derefter smagte vi tre amerikansk humlede Pale Ales/Ipa’er. Den første var fra Midtfyn Bryghus, der har lanceret en øl med kun en humletype – ”Pale Ale Single Hop Amarillo”. En alkohol- let øl på 4,7% med en overordentlig dejlig duft af af grape og mango. Hjemmebryggerne ved bordet talte om tørhumling, selvom det ikke er nævnt i beskrivelsen. Den har en dybgylden farve med en fint lag hvidt skum. Den har en god aggressiv fremtoning, men den lækre aroma holder ( som ofte, desværre ) ikke længe i smagen. Bitterheden tager for hurtigt over, til at den når at blive rigtig interessant. Nu er jeg jo heller ikke særlig begejstret for den rene bitterhed.


Karakter 3+

Derefter fulgte konkurrenten fra Hornbeer – ”Tophop” ( som jeg desværre ikke har et billede af, men jeg har gaflet fra deres hjemmeside ).

 Den er også på 4,7%, så de er jo nemme at sammenligne. Det er en IPA på 40 IBU, men det må jo siges at være i den lettere ende – både alkohol og bitterhed. Det er en mørkere øl – brygget på münchener- og karamelmalt. Der er tilsat Centennial, Simcoe, Amarillo og Cascade.

Den er mere floral og kompleks i aromaen. Smagen var god med en let sødme fra malten og en markant bitterhed til sidst. Jeg vil nok foretrække denne øl med den smule ekstra sødme, men andre kunne bedst lide den rene, entydige humlesmag fra Amarilloen.

Karakter 3+


Amagers ”Orange Crush” skrev jeg også om for nyligt. Her er det den runde appelsin, der giver variationen.

Tre humlede øl, der godt nok var lidt forskellige, men alt i alt ligner hinanden for meget til at det bliver helt interessant.


Så var ”Foxy Brown” fra Ugly Duck anderledes, for det var den eneste mørke øl i feltet. En brown ale, der gik lige til kategorikanten – 5,9%. Alene den ekstra alkohol gav mere fylde, og de mørke malte gjorde naturligvis også. En let duft af chokolade. Let drikkelig, men med fin fylde. Smag af ristet malt, kiks og chokolade og afsluttende med en pæn og god bitterhed.

Karakter 4

Der er ikke tale om ”Årets Bedste Øl” men om ”Årets Ølnyhed”. Det kan naturligvis altid diskuteres, hvad en ølnyhed er. En øl der ikke har været på markedet før, er naturligvis en ølnyhed, men for mig må det også godt være en ny øltype eller helt ny sammensætning. Det var naturligvis nemmere i foreningens tidlige dage, hvor man ikke kendte til en IPA. Nu er er tre humle IPA’er med under 6%. Det virker som om, at der absolut skal humle til for at gøre sig i den kategori, men det bliver temmelig ens, og vi er i forvejen ved at drukne i den type øl. Så jeg synes reelt ikke, der er så meget nyt på spil.

Den kraftigere udgave af en brown ale er mere interessant, og det var da også denne øl, der løb af med sejren i afstemningen i Aalborg. Personligt stemte jeg på ”Hø Øl” fra Herslev, for her er der virkelig tale om et nyt tiltag – en rigtig ølnyhed. Selvfølgelig er det en speciel smag, og der er mange, der ikke er fortrolige med det syrlige islæt, men den bringer i hvert fald noget helt nyt ind i den danske ølverden, og det må være det, der er tale om. Den fik en flot anden plads ved vores afstemning.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar