Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 11. februar 2015

Tid til en øl - Landsmøde / GB Agger-Bajer


11. Februar 2015

I weekenden var jeg for første gang med til Ølentusiasternes landsmøde i Slagelse. Jeg kørte med lokalformanden Christian fra Skagen, og vi havde en god tur. Min kone tog også med, og drog videre fra Slagelse Station til København for at besøge vores datter. De var på La Glace og fik varm chokolade og lagkage, og bagefter så de musicalen Billy Elliot på Det Ny Teater. Det var vist en fantastisk forestilling.

Imens blev vi indkvarteret på Danhostels i Slagelse, hvor vi var seks mand på værelset – fordelt i tre køjesenge. Jeg valgte med velberådet hu en underkøje. Det kunne jo være, jeg fik en øl undervejs. Man måtte ikke have ”eget øl” med, men hvis man holdt det på værelset gik det dog. Man måtte købe det, der var på hotellet, hvilket jo var meget rimeligt. Jeg havde frygtet, at vi skulle vælge mellem en pilsner og en classic, men udvalget var større.


Gourmetbryggeriet ( GB ) havde fire haner og en enkelt flaskeøl stillet op – ”Agger-Bajer” – ”Bock” – ”Piney” – ”Pilzner” og ”Blue Mountain Stout”.
Til frokosten var der en stor sandwich med laks og jeg valgte en ”Agger-Bajer”, som jeg ikke kendte noget til, men jeg forventede nok – pga navnet – en ”dunkel” øl af bayersk inspiration


Det var en mørk øl af den karakter, men da jeg læste den medfølgende beskrivelse blev jeg i tvivl.

Assistenttræneren i Brøndby havde engang lovet 5000 kr. i bødekassen, hvid der var en, der kunne bunde et glas øl. Det kunne Daniel Agger. Han har siden stiftet ølklubben ”Ølhanerne” og har en forkærlighed for en fyldig ”brown ale”. Han har sammensat sin helt egen øl, der altså har fået navnet ”Agger-Bajer”. Så det er jo nok en brown ale.

Det var en øl med en fin, maltet smag. Let i karakteren og ren i smagen, som det ville passe til en ”bajer” – nok lidt tynd i det, hvis det er en ”brown ale”. Jeg holder mig til navnet, for så er jeg mest positiv.

Karakter 3+

Derefter gik landsmødet i gang med gode debatter. Der var forslag til vedtægtsændringer, der fik  gode kommentarer med på vejen. Der er mange, der havde viden og spørgsmål om moms og skat og spiritusbevillinger og andre emner, der skulle belyses og afklares, før det hele kan falde på plads. Også afstemningen om ”Årets Ølnyhed” kom på banen. Der er også mange ideer omkring det emne.

På et tidspunkt var der kaffe/øl pause, hvor foreningen serverede en ”GB Pilzner”. Gourmetbryggeriet blev i 2009 fusioneret med Harboe og året efter helt overtaget af det store bryggeri, så det er spørgsmålet, om det er Harboes pilsner, der er i hanerne. Jeg har aldrig fundet det nødvendigt at smage Harboes pilsner, og der er ingen, der har præsenteret den for mig, så jeg må bliver svar skyldig. men den var forfriskende – efter at have siddet til møde i to timer. Smag af lys malt og en smule humle. Det virker, som om de har holdt lidt fast i den oprindelige opskrift fra GB

Karakter 3

Til gengæld var der ikke meget ”Bock” over deres øl af dette navn. Tidligere hed denne øl ”Bock2”, og jeg husker den som en udmærket mørk, sødlig bockøl. Det var der ikke tale om her. Det var vandet og en smule syrlig. Måske var der tale om en fejl i hanen.

Heller ikke den kendte ”Blue Mountain Stout” levede op til tidligere tiders niveau. Jeg har anmeldt den tidligere. Der er brugt en af de fineste kaffesorter ”Blue Mountain” fra Jamaica og belgisk chokolade, men disse smagsgivere trænger ikke helt igennem. Det hele bliver noget enklere og lettere end jeg husker det. Ikke en dårlig øl – bestemt ikke, men heller ikke længere blandt toppen af danske stouts – øv.

Mødet blev afsluttet i god ro og orden, og efter aftensmaden blev det tid til en ølsmagning med Herslev Bryghus. ( herom senere )


Ingen kommentarer:

Send en kommentar