Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 17. september 2016

Tid til en øl - Jacobsen India Pale Ale


17. September 2016

En dejlig sensommerdag i haven – kun afbrudt af to besøg af vores skønne barnebarn på snart 1 år. Anden gang hun kom på besøg havde hun sin mor og far med, og vi kunne sætte tænderne i kylling fra grillen og jeg kunne dele en øl med hendes far. Det blev til Jacobsen ”India Pale Ale”.

India Pale Ale er jo kendt for sin store bitterhed, men der er store forskelle på, hvordan den er balanceret med resten af indtrykket. Nogle gange står bitterheden tydeligt isoleret som det dominerende udtryk – andre gange er der væsentlig mere krop og fylde til at balancere det bitre. Nogen foretrækker det første, men jeg kan bedre lide det andet. Bitterhed for sin egen skyld er ikke noget for mig.

Jacobsens ”India Pale Ale” hører klart til i den anden gruppe. Måske så meget, så jeg i første omgang næsten ikke vil karakterisere den som en IPA. Det er en ravfarvet øl på 6,6% med pænt, hvidt skum og en sødlig maltet duft, krydret af lidt appelsin og fyrrenåle. Det er en øl med en behagelig, sødlig smag – let krydret med en fyldig krop. Bitterheden dukker op i eftersmagen, men i en grad som jeg vil regne til en god pale ale.

Dette skyldes måske at denne øl ikke er inspireret af de moderne amerikanske udgaver af IPA, men derimod af klassiske engelske opskrifter. Det er en opskrift baseret på brygjournaler som Carl Jacobsen brugte i 1871, da han første gang forsøgte sig med engelske øltyper. Der er – af samme grund - også brugt engelske humletyper - East Kent Goldings og Fuggles.
Jeg kan trods alt godt lide mere bitterhed i en IPA, men på den anden side er denne behagelige øl en fornøjelse at drikke.


Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar