Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 4. september 2016

Tid til en øl - Øllets Dag 2016


4. September 2016

I går var det Øllets Dag, som i Aalborg blev fejret med en lille ølfestival i Nordkraft. Udvalget i Danske Ølentusiaster havde i samarbejde med lokale bryggerier og udsalg sat et flot program sammen med omkring 40 spændende øl, der blev delt gratis ud til de mange besøgende.
Det var de lokale bryggerier fra Løkken, Nibe, Thisted og Vendia, samt Vestfyn, der havde både øl fra Willemoes og Frejdahl med. Derudover stillede Basement Beer Bar op med et par spændende øl og ligeledes Salling med et udvalg af deres store sortiment.

Jeg var ikke sat på nogen opgave, men mødte op tidligt. Det kunne jo være, jeg kunne gøre lidt gavn. Og jeg blev placeret ved disken med blade og brochurer fra Ølentusiasterne, hvor jeg fik en god snak med flere af de besøgende.


Udvalget havde fuldstændig styr på alle praktiske opgaver. Der var folk til at bemande de stande, der ikke selv stillede med nogle, og der var folk ved computeren til af hjælpe med eventuelle nye medlemmer. Og sandelig om ikke det blev til en del nye medlemmer i dagens løb.


Der var ikke så mange besøgende, da vi åbnede kl.10, men op af dagen kom der gang i de ølglade aalborgensere. Og min opgave var ikke mere bunden, end jeg også kunne smage en øl i ny og næ.
Salling præsenterede de lettere øl i form af kendte pilsnere – Urquell, Grolsch, Miller og Leo. – og en mørk lager fra Kozel. Jeg kendte dog ikke ”Leo” fra det thailandske bryggeri Boon Rawd ( det er dem der også brygger ”Singha” )


”Leo” står i dette tilfælde ikke for ”løve”. I hvert fald prydes etiketten af en leopard. Det er en lys lager på 5,0%. Den er lys gylden og smager frisk med mere citrus ( let kunstigt ) end ”Singha”. Til gengæld er der ikke særlig meget bitterhed. Men et udmærket bud på en asiatisk pilsner.

Karakter 3


Jeg smagte flere øl, som jeg kendte i forvejen, men også et par nye. bla. Willemoes 55o Nord. Her er der to øl – en ”Saison” og en ”Rød Lager”. Begge er på 5,7% og lagret på egetræ og begge øl vældig gode. Den lyse ”Saison” tager mest smag fra træet med en let syrlig note, mens den mørke lager får en skarpere kant til den maltede karamelnote. Det klæder den godt.

De får henholdsvis 3+ og 4 i karakter.


Løkken Bryghus havde fire øl med. Jeg har ikke tidligere smage den belgiske blonde ”Kavt” på 7.0%. ”Kavt” er et vendelbo-udtryk for noget, der er besværligt og akavet. Det er et udmærket bud på en frugtig belgisk øl, men der kunne godt være lidt tydeligere retning på noterne.

Karakter 3

Og den helt nye Stout med Kaffe og Whiskey – ”Narvorn”, der bedst kan oversættes til ”drilsk”. Hvis man drikker for meget af den kan man nok bliver lidt drilagtig overfor vennerne. Den er nu ikke så stærk – 6.9%. Der står ”whisky” på etiketten, men så vidt jeg forstod, var der tale om irsk whiskey. Den har en ristet sødme, men kaffe og whiskey kunne også her godt være mere fremtrædende, uden at det ville skade. Tvætimod. Jeg synes umiddelbart, at Løkken Bryghus burde turde lidt mere i deres bryg, for de er i rigtig retning, men måske er de bange for at skræmme feriegæsterne væk.

Karakter 3+

Thisted Bryghus havde flere øl med, men enten havde jeg smagt dem, eller også står de på hylden i mit ølskab, så dem besøgte jeg ikke denne gang. men de havde bla. den gode ”Beer Geek Limfjord”
-et samarbejde med Mikkeller.
Det sammen gjorde sig gældende for Nibe Bryghus, der præsenterede "Fabel", som er brygget sammen med De Danske Ølentusiaster og "Mercator" - deres påskeøl, der så vidt jeg forstod, nu kan fås hele året rundt.


Også Basement Beer Bar havde Mikkeller med – ”Peter, Pale & Mary”. En glutenfri Pale Ale på 4,6%. Let at drikke og med masser af citrushumle.
Basement Beer Bar fik også overakt prisen som ”Årets Nordjyske Ølnavn”, men den bliver egentlig først officielt overrakt på lørdag hvor de fejret deres 2 år fødselsdag.


De havde også ”Black Swan” fra Amager Bryghus med. Det er en genskabelse af ”Congobajer” som Svanemølle Bryghus vandt DM med i 2015. Den betegnes som en ”Session Imperial Stout”, fordi procenten kun når op på 7,5% ( og så kan man jo nemt drikke en tre stykker i rap ). Absolut en af dagens bedste øl

Karakter 5


Vendia Bryghus havde det andet bud på den bedste øl. De havde en ”Pilsner” og en ”Barley Wine” med på fad. En øl i hver sin ende af spektret. ”Barley Wine” på 10,0% er et engelsk bud på typen, så de humlede amerikanske tiltag var ikke til stede. Det var sødme og mørk frugt, der blev satset på, og balancen var god sammen med det vinøse. Men man skal altså kunne lide søde øl – og det er lige mig.

Karakter 5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar