Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 17. november 2016

Tid til en øl - Founders Rübæus


17. November 2016

Måske er det på grund af det våde, kolde efterår, at jeg har drømt mig lidt tilbage til den varme sommer med frugt og bær. i hvert fald har jeg her til aften åbnet en hindbære øl fra bryggeriet founders. Den bærer det specielle navn ”Rübæus”. Jeg har ingen anelse om oprindelsen.

Der er tilsat hindbær på 5 forskellige stadier i processen. Det giver en flot rødlig øl og måske hentyder navnet til denne farve – ”ruby”. Det er ikke en spontangæret øl, og selvom der er en smule skarphed i udtrykket, er det mest det sødladne og frugtige, der dominerer. Alkoholprocenten er 5,7% og bitterheden er naturligvis lav ( 15 IBU ).Den har en duft af hindbærvingummi og det er hindbær, der tydeligt trænger igennem i smagen. Smagsindtrykket bliver dog ikke hængende så længe. Selvom jeg godt kan lide sødlige øl, må de godt have lidt mere syrlighed og skarphed end denne. Den er dog absolut behagelig og let drikkelig.


karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar