Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 7. november 2016

Tid til en øl -Nordic Brew Festival / Midtfyn / Thisted


7. November 2016

Efter vores første besøg hos Premium Beer, hvor vi smagte de kraftige, humlede øl gik vi videre på vores turne rundt på Nordic Brew Festival i Frederikshavn.


Vi stødte på Midtfyns Bryghus, hvor Eddie Szweda med vanlig entusiasme fortalte om sine øl. Og som nævnt var der god tid til en ordentlig snak. Vi var lidt i tvivl om, hvilken øl der kunne stå mål med øllene fra Stone, men valgte til sidst en af juleøllene. Midtfyns Bryghus har 4 nye juleøl på markedet i år, men havde kun to af dem med. 

Vi valgte ”Funky Santa” og det viste sig, at den nemt kunne stå mål med de stærke IPA’er. Det er ikke en IPA, men en ”Imperial Brown Ale”, så noget kraft og saft har den dog.
Den holder 8,5% og er brygget med belgisk malt og gæret med hvedegær, for at give nogle krydrede, spændende noter. Helt klart en overraskelse – mest fordi vi ikke vidste, hvad vi skulle forvente. Nok en der må forventes at stå på julebordet i år.

Karakter 4+


Eddie Szweda spøgte med at etiketten på ”Funky Santa” var en tegning af ham – men til gengæld var det hans kone, der var stået model til ”Santas IPA”. Det er en uklar orangegylden øl på 6,5%. Den er humlet med Simcoe og Cascade og har en god humlesmag af grape og gran, men ovenpå de amerikanske øl fra Stone og Midtfyns egen ”Funky Santa” kom den til at virke noget tandløs.

Karakter 3+


Der var et stort sortiment med – med alle de sikre gode øl fra bryggeriet, men der var også et lille fadlagret udgave af ”Barley Wine”. Lagret på Grand Champagne Cognacfade i 6 måneder. Det var en stærk sag på 12,0%, og det var muligt at smage 5 cl pr polet. Der var stadig blomme og frugt fra originalen, men som sædvanligt havde fadlagringen også givet et nyt udtryk. Cognacen gav en noget mere sprituøs fremtoning, der måske ikke var helt nødvendig. Jeg tror nok, jeg foretrækker den traditionelle udgave, der er vinøs nok i forvejen.

Karakter 4


Derefter gik turen til Thisted, hvor der – trods travlhed – også var tid til en god snak. Både med min ølkammerat Tom fra Ølentusiasterne og med brygmester Antoni. Vi lagde ud med endnu en juleøl – ”Skt. Peter”. Det er en lillebror til ”Skt. Nikolaus” ( 8,2% ). ”Skt. Peter” holder kun 7,0%, så han er ikke så meget ”lille” endda.

Det er en flot mahognyfarvet øl med en duft af frugt og krydderi. Lettere afdæmpet i forhold til ”Nikolaus”, som jeg nok vil foretrække. – Men denne passer måske bedre til et par snapse ved frokostbordet.

Karakter 3+


Derefter fik vi tilbudt en lille smagsprøve af ”Cold Hawaii”, der optræder i to udgaver. Den ”Blå” er med birk, fyr og gran og har en havfrisk duft og smag af klitplantage. ”Gul” er med udtræk af rav (?), porse og havtorn og har en lidt mere bitter fremtoning. Vældig gode øl – og heldigvis uden malurt.

Karakter 4


Til sidst smagte vi en ”Limfjordsporter BA” og en ”Limfjordsporter Lakrids/Chili”. Den fadlagrede var denne gang i et whiskyfad fra Thy, og den havde en noget mere robust og tung karakter end udgave med Stauning sidste år.

”Lakrids/chili”-udgaven var en positiv overraskelse. Jeg smagte deres lakridsudgave på festivalen for to år siden, hvor lakridsen var alt for dominerende, men denne gang var den meget fint doceret. Nu kan jeg jo også godt lide lakrids i sort øl. Til gengæld er jeg ikke så meget for chili i mine øl, selvom jeg må indrømme, at jeg er stødt på nogle få, hvor det er helt tilpas. Blandt andet et par stykker fra Midtfyn, der dog også kan fare ud af en tangent med deres ”ChiliKlaus”-øl. Men her var det igen afstemt til mig. Jeg kunne nok smage og mærke varmen fra chilien, men det blev på ingen måde ubehageligt.

Karakter 4 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar