Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 27. oktober 2020

Tid til en øl - Løkken Bryghus Elsebeth Gyldenstjerne


 27. Oktober 2020

Jeg har modtaget en rettelse fra Løkken Bryghus. Der er jo kommer nye kræfter til, der har kigget lidt på opskrifterne, og ’Rubjerg Fyr’ som jeg skrev om forleden, har fået en gammel etiket på. Det er ikke en steambeer, men en brown ale på 5,5%, hvilket også giver bedre mening.

’Elsebeth Gyldenstjerne’ er derimod en steambeer på 4,8%.

Elsebeth var født omkring år 1500 og blev i en tidlig alder gift med en adelsmand ved navn Bonde Due Munk.

Han var en fordrukken galning ( hvilket vist kan siges om mange adelsfolk dengang, Man drak i gennemsnit i Europa 7 liter øl om dagen, og adelen holdt sig jo ikke til det tynde øl ), og i 1518 blev hun skilt fra ham. Det var et særsyn på den tid, men mon ikke Børglumbispen Stygge Krumpen havde gjort sin indflydelsen gældende. Hun levede efterfølgende i 16 år sammen med ham på Voergård Slot indtil han blev fængslet af Christian III.

På etiketten kan jeg genkende Voergård og det er Elsebeth, der står udenfor. Jeg har faktisk personligt hilst på hende, de par gange, jeg har været til Bispens Taffel på Voergård. 

Det er en mørk, rødbrun øl med lys skumtop. Skummet forsvinder lidt for hurtig, hvilket måske skyldes kulsyren. Den har en fin duft af malt og nødder.Den er let i munden og igen er kulsyren med til at prikke lidt. Smagen er maltet og der kommer et lille strejf af uforklarlig syrlighed. Der afrundes med en mild bitterhed.

Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar