Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 3. oktober 2020

Tid til en øl - De 4 Monniken Monarchus VIII


 3. Oktober 2020

Det er lang tid siden, jeg har lagt opslag op her på bloggen. Ikke fordi jeg er stoppet med at smage spændende øl, men jeg blev lidt træt af hele tiden at skulle forholde mig kritisk og analyserende til øllet. Sidde og tage notater i stedet for at tale ordentligt med de mennesker, jeg var sammen med.

Og jeg syntes også, jeg var begyndt at gentage mig selv lidt for meget. Det har mest været historierne om bryggerier og de klassiske øl, der har interesseret mig, og der havde jeg jo skrevet om mange.

Der er nu alligevel mange nye bryggerier, som jeg har smagt øl fra, og som jeg endnu ikke har skrevet om, så måske skal skriveriet have en ny chance, så må vi se, om det holder ved.

 Jeg var her i sommer en tur forbi ’Det Bette Ølhus’ i Ålbæk. Her var stadig øl på hanerne, men udvalget i butikken var ikke så stort længere, da Vera jo var forhindret i sine indkøbsture til Belgien, der var totalt lukket. Hun kunne dog bestille fra de store kendte mærker, men hun plejer jo også at finde specialiteter fra små bryggerier. Jeg fik dog købt et lille udvalg hjem af både kendte og ukendte øl.



En af de ukendte øl var fra ’De 4 Monniken’. Bryggeriet blev stiftet i 2016 og ligger i Brugge, men det er et fantombryggeri, der får deres øl brygget på De Feniks Brouwerij i nærheden af Gent.. 

De 4 ’munke’ kender jeg ikke – kun en – Rudy Vossen, der modtog pris ved Barcelona Beer Festival. Hvis de ser ud som på deres etiketter, har de set bedre dage. 

’Monarchus VIII’ er deres anden øl. Det er en triple på 8,0%. En gotisk etiket med mottoet ’Vinum et cervisiam frui’ ( nyd vin og øl ). Det er en lys triple – strågul og klar med et silkeblødt skum. En let krydret duft med noter af appelsin. Forbavsende drikkevenlig med en behagelig let krop. Smagen er god – helt i traditionel triplestil, og med en let bitterhed til slut. Det er den charmerende lethed, der skiller den ud fra normen.

Karakter 4+


Ingen kommentarer:

Send en kommentar