Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 17. november 2020

Tid til en øl - Løkken Bryghus Kavt


 17. November 2020

Jeg smagte ’Kavt’ fra Løkken Bryghus første gang på Øllets Dag 2016. Det var i Kedelhallen på Nordkraft. Jeg skrev også meget kort om den på bloggen Der er siden kommet en ny etiket med et lidt sjovere motiv.

Her i sommer var jeg på besøg på restauranten ’Havs’ i Løkken, hvor de har et stort udvalgt af øl fra Løkken Bryghus. Her nød jeg også en ’Kavt’ til forretten.

Hvad er ’Kavt’?

’Kavt’ er et vendelbo-udtryk for noget, der er upraktisk, besværligt og akavet. Ikke besværligt fordi det er vanskeligt, men fordi alting bare driller – måske er det endda lidt pinligt.

Hvis jeg f.eks skulle tage netstrømper på - som på etiketten - vil det ganske givet være ’kavt’. Jeg har faktisk prøvet hvide silkestrømper til knæbukser, da jeg skulle spille kongen i ’Jul på Slottet’ Der skulle vi først barbere ben, for at hårene ikke skulle stikke ud gennem strømperne. Der var lidt ’kavt’.

’Kavt’ er også navnet på en flot orangegylden øl fra Løkken Bryghus. Skummet er let og brusende. Duft af lys malt og moden lys frugt. Det er en blonde på 7,0%. Fadudgaven på ’Havs’ var mere rund og blød end flaskeudgaven, hvor der er tilsat kuldioxid, men denne fylder alligevel godt. Smagen af moden frugt, lidt krydderi og belgiske gærnoter hænger ind i eftersmagen.

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar