Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 20. november 2020

Tid til en øl - Rochefort Triple Extra


 20. November 2020

I dag har vi fejret min kones fødselsdag. Børnebørnene kom forbi til kage med deres forældre – vi var til en dejlig danseaften – så ’Vild med dans’ og fik sushi til aftensmaden. Vi fortsætter i morgen. Sådan en fødselsdag er ikke ovre på et øjeblik.

Der skulle en ekstra speciel øl til for at fejre dagen. Forleden fik jeg en ny, spændende øl fra trappistbryggeriet Rochefort. Det var en god ven fra Gjøl, der havde den med, og han havde fundet den i den lokale ølbutik på Gjøl – ’Ølsmageren’. Det er ølentusiasten Jesper Mørkholt, der for et års tid siden åbnede butikken. Jeg har endnu ikke været der, for vores venner er lige netop flyttet til Gjøl, men det er da vist et besøg værd.

Rochefort bryggeriet er kendt for 3 mørke øl, der bare er benævnt ved nummer - 6 - 8 - 10.      Rochefort 10 er min absolutte favoritøl, men de andre er også gode. Min bedømmelse ligger fra ’fantastisk’ til ’formidabel’.

Nu har de her i oktober 2020 udgivet en triple, der stadig er ved at blive finjusteret. Den er kommet i Holland og Belgien, og der er altså også dukket nogle op i Danmark. Det er ikke hver dag, der kommer nye øl fra de gamle trappistbryggerier.

Klosteret har brygget øl siden 1595, men de kendte mørke øl kom til verden i 1960’erne. Men omkring 1920 bryggede man en stærk, lys ale, og det er denne opskrift, der er inspirationen til den nye ’Triple Extra’ 100 år efter.

’Triple Extra’ er en uklar, gylden øl på 8,1% med hvidt skum på toppen. Fine, små bobler danner et blødt og behageligt skumlag. Der er en sødmefyldt duft af appelsin. Når man får den i munden virker den først frisk og sprudlende, men det ændrer sig på magisk vis, så den ender blød og fyldig. Det er også appelsinen der dominerer smagen – først som sødme og senere afsluttet med bitterhed som fra den hvide hinde om appelsinen. Der er ikke så megen humlebitterhed.

Karakter 5

Det er ikke en traditionel triple. Den er mildere end så mange, men det er jo også lidt kedeligt, hvis alle er ens. Vil jeg have en traditionel, kan jeg jo vælge en Westmalle eller Affligem. Så bliver det ikke meget bedre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar