Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 1. november 2020

Tid til en øl - Fuller's Past Masters 1905 Old London Ale


 1. November 2020

Fuller’s ’1905 Old London Ale’ er den 8. øl i Past Masters serien. Den blev brygget i 2017, men baserer sig en ’Old Burton’ fra 1905. Denne øltype var i starten af 1900 tallet en standard fadøl på London pubber. Stærkere end en ’Mild’ og mørkere end en ’Bitter’.

Jeg har lidt svært ved at tro, at dette var en standardøl – dertil er den for stærk. Alkoholprocenten er 7,9% og det er stærke sager – især i England. Måske har den været svagere dengang.

Jeg blev præsenteret for den forleden, da jeg besøgte en god ven og ølkender i deres nyerhvervede sommerhus, og i aften delte jeg en med min svigersøn, da vi fik and i stedet for at få det til Mortens Aften

Salling har netop haft 3 Past Masters i sortimentet.

Det er en mørk mahognifarvet øl med fint offwhite skumlag. Man mødes af en duft af malt og mørke frugter som sveske og rosin. Dette er en øl, der emmer af engelsk herreværelse. Lædermøbler, pibetobak og støvede bøger. Det er en fyldig øl – både i krop og i smag. Det er også de mørke frugter der præger smagen, og i begyndelsen tænker man overhovedet ikke på humle. Den er humlet med Fuggles og Cluster, og man bliver helt overrasket, når bitterheden dukker op sent i billedet og i eftersmagen. Det er ikke sådan, at den træder frem og overtager indtrykket – mere at den anes i baggrunden.

Jeg synes, det er en fremragende øl i al sin tyngde og sødme. Bør nok nydes i en Chesterfield sammen med et glas portvin eller cognac.

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar