Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 7. november 2020

Tid til en øl - Vestkysten Brilleabe


 7. November 2020

Bryggeriet Vestkysten er som tidligere nævnt et alternativt brand under Løkken Bryghus. Der er 6 øl i sortimentet – ’Bandit’ ( Lys Lager ) – ’Grimrian’ ( Brown Ale ) – ’Bøllefrø’ ( Stout ) – ’Kanaljen’

( Black IPA ) – ’Fadlagret Strong Ale’ ( Strong Ale ) og ’Brilleabe’ ( IPA ). Derudover er der 2 ’Skagen Bunker’ øl, der kan være etiketøl. Det ved jeg ikke med sikkerhed.

Jeg kender ikke baggrunden for de spøjse navne. Det kan være de humoristiske etiketter, der har inspireret til dem.

Den tredje og sidste øl, der var med i sendingen fra Vestkysten var ’Brilleabe’. Jeg smagte den sidste år på Nordic Brew Festival i Frederikshavn og omtalte den kort her på bloggen.

Det er en amerikansk IPA med alkohol på 5,78% og en bitterhed på 46,5 IBU. Den er mørk orange øl med skum, der endnu engang svinder hurtigt. Dejlig duft af amerikansk humle, der minder om dengang, vi besøgte de store sequoia-træer i Yosemite, Californien. Forfriskende med et lille skarpt anslag. God smag af humle og en fin bitterhed til slut. Alt i alt en glimrende IPA

Karakter 3+

Øllene fra Vestkysten er udmærkede, men jeg må alligevel komme med en lille anke. Når man laver en nyt brand - et nyt bryggeri -  kunne det være spændende, hvis det adskilte sig fra det oprindelige. Vi ser tit, at store bryggerier laver et nyt brand – ’Carlsberg/Jacobsen’ – Indslev/Ugly Duck – Albani/Schiøtz. Her er der en anden ide – en anden tilgang – til det nye brand.

Og det lægger Løkken bryghus også op til. Jeg kan se, at planen er at bruge lokale smagsgivere og havde glædet mig til øl med lidt mere kant – lidt mere eksperimenteren. Desværre er der ikke endnu kommet gang i at udforske vestkystens muligheder for nye ingredienser, men det håber jeg, der kommer i fremtiden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar