Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 13. februar 2012

Tid til en øl - Albani H. C. Andersen Eventyr

13. Februar 2012
Da jeg i sin tid ( 2006 ) begyndte at interesse mig for øl, kendte jeg ikke rigtig noget til emnet i forvejen. Jeg havde smagt Carlsberg og Tuborg, et par juleøl og nogle få bryg fra Thisted, men det var ikke noget, der helt havde fanget min interesse. Med den første ølsmagning blev jeg fuldstændig grebet og kastede mig hovedkulds ud i at smage mange forskellige øl, både danske og udenlandske. Jeg har altså ikke nærmet mig emnet stille og roligt, og derfor er der en hel del danske øl, som jeg stadig ikke har fået smagt, selvom de har været på markedet i mange år. Deriblandt næsten alle de danske guldøl.
Jeg har dog tidligere gjort mig bekendt med nogle af dem i forbindelse med øl med dyrenavne – ”Elephant ” ( 9. nov. 09 )- ”Giraf” (16. juli 10 ) og ”Bjørnebryg” ( som jeg åbenbart ikke har fået skrevet om ). Jeg synes godt om ”Carlsberg 47”, men det er jo egentlig en julebryg.
Derfor har jeg bestemt at denne uge skal bruges til at rette lidt op på denne mangel. Jeg fandt 6 guldøl i Føtex. De er alle på dåse og jeg har ikke smagt dem før eller også er det meget lang tid siden.
Den første i rækken er ”H. C. Andersen” fra det fynske Albani Bryggeri. Jeg har tidligere smagt deres ”Giraf ”, som jeg godt kunne lide, så jeg håbede at denne kunne leve op til den.
Albani Bryggeriet blev stiftet i 1859 af Theodor Schiøtz (1821-1900), der sammen med Edvard Ferdinand Esmann og Johan Frederik Rasmussen ville lave et bryggeri til bayersk øl, som der var stor efterspørgsel efter. I 1868 blev det omdannet til aktieselskab som den første virksomhed i Odense. Bryggeriet lå udenfor byen, men ligger nu nærmest i centrum. Bryggeriet voksede hurtigt og er udvidet flere gange. De har også opkøbt flere lokale bryggerier, indtil de i 2000 fussionerede med Bryggerigruppen og blev til Royal Unibrew.
I anledning af Odenses 1000 års jubilæum ( 1988 ), blev der brygget en stærk øl, der blev så populær, at man lancerede den året efter som ”H.C. Andersen Eventyr”. Den bliver frigivet hvert år på H. C. Andersens fødselsdag ( 2. april ), og prydes hvert år af et nyt papirklip fra Andersens store samling. I år er det ”fantasiens træ”. Klippet er udført på Bregentved Slot, hvor H. C. Andersen ofte opholdt sig.
Siden 1990 er denne øl kommet i nummererede flasker ( 33 cl ) og udgør et samlerobjekt, men i år er den også på markedet på dåse ( 50 cl ). Disse er ikke nummererede, men derfor kan man da godt starte en samling, hvis man har lyst.
Disse stærke, danske øl går under navnet guldøl eller eksportøl. Oprindeligt måske inspireret af Dortmunder, men for nogle er alkoholprocenten blevet meget høj, og jeg er faktisk lidt i tvivl om betegnelsen for disse stærke lagerøl. Jeg synes ikke de har karakter af ”dobbelbock”, men en af mine ølbøger betegner dem ”malt liquor” hvilket jeg ikke har hørt før. Men stærke det er de i hvert fald.
”H.C. Andersen Eventyr” er på 9.0% og kendetegnet for alle disse øl er tilsætning af ekstra sukker eller maltsirup – for at få procenten op. Her er betegnelsen ”ekstra stærk pilsner”
Det er en lys gylden øl med kraftigt hvidt skum. Der er virkelig mange, små livlige bobler, der farer rundt i glasset – der må simpelthen være tilsat ekstra. Aromaen er svag, men man aner lidt citrus og en kunstig, kemisk note a la acetone. Frisk og let i munden. Det første der rammer en, er sødmen efterfulgt af alkohol. Derefter bliver man opmærksom på lys malt og noget der minder om svømmehal, inden der afsluttes med en god bitterhed, der bliver hængende længe.
Karakter 2
Jeg synes ikke denne øl er på højde med giraffen, men det er jo også et utroligt højt dyr. Så vidt jeg kan se, er der også brygget en mørk jubilæumsøl et par gange med navnet ”H.C. Andersen 1805”, men det er altså en anden sag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar