Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 18. juli 2012

Tid til en øl - Det Bette Ølhus / Floreffe


18. Juli 2012

I dag var vi ( min kone og jeg ) en tur i Aalbæk, for at besøge ”Det Bette Ølhus”. Jeg havde fået et SMS fra en god kammerat ( der var på vej til Kina, så han kunne ikke selv være med ) om at Downtown havde et tilbud på 2 øl og lidt ost og pølse til ca. halv pris. Min kone bestilte straks et værdibevis på Downtown. Hun drikker ikke øl, men ville gerne køre. Hun synes også ”Det Bette Ølhus” er et hyggeligt sted med en god atmosfære og hun kunne jo sidde og strikke, mens jeg drak øl.

Det viste sig, at der er kommet lidt mere mad på menuen end sidste år, men hun bestilte te og en kage, mens jeg kiggede på øludvalget. Vi skulle have bestilt bord, når vi brugte Downtown, men Vera forbarmede sig over os med et smil.

Der er altid mindst 8 belgiske øl på hanerne i Aalbæk. I dag var der lidt for enhver smag – Kriek, Witbier, lyse og mørke klosterales – der manglede måske en rigtig stærk quadrupel, men det er jeg før stødt på. Der skiftes på hanerne efter behag og man kan roligt tage en smagning med alle 8 ales på fad, og så bestille det samme 2 uger senere. Der er sikkert ikke så mange gengangere.

Blandt øllene på fad var der 2 jeg ikke tidligere havde smagt, så jeg bestilte en ”Floreffe Double”.

Floreffe er en lille kommune i Vallonien, nær Namur. Her er man fransktalende. Byen er mest kendt for Norbertiner klosteret Floreffe, som også lægger navn til øllet.

Det er bryggeriet Lefebvre, der brygger i klosterets navn. Bryggeriet ligger i Quenast og blev grundlagt i 1876. De brygger også ”Barbar” og ”Overste Moeder”, samt hvedeøllen ”Blanche de Bruxelles”. Alle tre er tidligere omtalt her på bloggen.

Øllet stod præsenteret som en Double på 6,5%, men de indtryk jeg modtog passer bedre på ”Floreffe Prima Melior”, der er en stærkere øl på 8,0%. ( ? ).
Den øl jeg smagte var:
Meget mørk, nærmest sort med kraftigt, cremet offwhite skum, der lavede fine gardiner på glassets sider. Aromaen var tydelig med sød lakrids. Der er tilsat anis og koriander til ”Prima Melior”. Den havde en god, fyldig krop. Smagen gav forskellige indtryk – lidt sukker, lidt lakrids, lidt mørk frugt og lidt chokolade, men det samlede sig fint. Eftersmagen var mere bitter end jeg umiddelbart havde regnet med.
Karakter 4+
Vi planlægger en lille tur derop til august med ølvennerne. Så bliver jeg nødt til at købe både en ”Double” og en ”Prima Melior” på flaske i den store butik. Jeg fik også købt spændende ting med hjem i dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar