Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 23. juli 2012

Tid til en øl - Kerkom Bink Blond


23. Juli 2012

For et par dage siden var vi i Herning for at høre Paul Simon. En fantastisk koncert hvor han spillede alle numrene fra ”Graceland” – plus en hel masse mere. Det var de rigtige afrikanske musikere, der var med, så det hele lød helt autentisk. En meget stor oplevelse.

Inspireret af ”Graceland” tog vi i dag til Randers for at se den kopi af Elvis’  hus, der er bygget der. Det er fyldt med ting, der knytter sig til hans karriere. Det er en imponerende samling, der nok er endnu mere interessant, hvis man er Elvis fan. Det er jeg ikke specielt, men han har lavet megen god musik, og min allerførste singleplade var med Elvis – ”Return to sender”. Så det var et spændende besøg, men jeg foretrækker nok Paul Simon.

Derefter tog vi i Randers Regnskov, så vi har rigtig været på tur i dag. Billedet er hverken Paul Simon eller Elvis Presley.

Til aften fik vi fisk, og jeg fandt en blonde frem fra skabet, Der har den nu ikke stået længe, for jeg købte den sidste weekend i Aalbæk.
Det er ”Bink Blond” fra Brouwerij Kerkom. Hjemmesiden er på flamsk, men her er hvad jeg har tydet mig frem til.
Grundlagt i Kerkom Sint-Truiden i året 1878 af Evarist Clerinx og det er siden gået i arv indtil Jean Clerinx nødtvungent måtte lukke i 1968. Men i 1988 åbnede han så det nuværende mikrobryggeri og første øl var ”Bink Blond”. Siden er sortimentet udvidet til øl. Det er muligt af få sig et godt måltid mad på gården/bryggeriet for man producerer også Bink ost, brød og paté. ”Bink” er et kaldenavn for indbyggerne i Sint-Truiden.
Det er en orange, abrikosfarvet øl på 5,5%. Der er kun få bobler, og de laver et relativt svagt skumlag. Der er duft af lyse frugter og appelsin/mandarin træder frem. Let og frisk. Smagen er let sødlig med lys frugt og mandarin, og der afsluttes væsentlig mere humlet end jeg havde forventet. Der er brugt 2 humletyper, men det oplyses ikke hvilke, men de er ganske givet europæiske. Tydelig og markant bitterhed i eftersmag. Bryggeriet oplyser også selv at dette er en humlet øl.
Karakter 3+
Jeg har aldrig helt forliget mig med blond + humle. Jeg kan godt lide den frugtige, originale blondsmag, og synes faktisk at bitterheden trækker lidt ned, men det er jo nærmest blevet en ny trend, som vi ser hos flere og flere nye belgiske bryggerier.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar