Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 16. juli 2012

Tid til en øl - Weihenstephaner Vitus

16. Juli 2012

Hvedeøl kommer i flere typer ( ligesom så mange andre typer ). Der er både tysk og belgisk, og der er også nye varianter, hvor man ikke benytter de typiske gærtyper, men bruger almindelig alegær. Så man slipper for de krydrede gærnoter, som mange ikke bryder sig om. ( Jeg synes det bliver lidt kedeligt – så kan man ligeså godt drikke pale ale ).

Kigger vi kun på den tyske stil, er der både lys og mørk, ”Kristal” og ”mit hefe” og der er også de stærkere bocktyper.

Verdens ældste ”nulevende” bryggeri – Weihenstephan i Bayern – brygger ikke kun weissbier, men er nok mest kendt for det. Jeg har tidligere anmeldt deres ”Original” og ”Dunkel”, samt ”Korbinian”, der ikke er en hvedeøl. Bryggeriet er fra 1040 og har haft en lang og omvæltende historie, men nu om dage er det tilknyttet universitetet og fungerer som en af Europas vigtigste skoler for bryggere.

Her er altså plads til forfinelse og også til videreudvikling. Og deres stærke ”Weizenbock” ( 7,7% ) er en slags videreudvikling af deres lyse, originale ”Hefe Weissbier”.

Den er noget mørkere end originalen. Sikkert pga den større mængde malt, der er benyttet, men man fornemmer alligevel det blege, lidt grålige skær, som man finder i hvedeøllene. Det er en lys hvedebock, og derfor har jeg fundet mit ”Aventinus”glas frem. Skummet er kraftigt, men er ikke så vedholdende. Der er mange bobler, der stiger roligt op til overfladen/skummet. Man mødes af en typisk weissbier-aroma, hvor en sødlig maltduft blander sig lidt mere. Det er en blød og behagelig fornemmelse at drikke denne øl. Smagen er fyldig med en del sødme. lidt sukkeragtig. Vi har også de kendte krydrede noter og til allersidst dukker banan og mango op. Efterindtrykket er fyldig krydret sødme. Den er meget forskellig fra Erdingers mørke ”Pikantus” og ingen af dem ligner egentligt ”Aventinus” fra Schneider, men jeg må konstatere, at jeg er til de lidt stærkere udgaver af hvedeøl – i hvilken form de nu måtte komme. I hvert fald ryger karakteren altid lidt op, når procenten gør det.

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar