Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 7. juli 2012

Tid til en øl - Ærø Hertug Hans No. 5 Valnød


7. Juli 2012

I går styrtede det ned og forestillingen på Skansen blev aflyst – øv, øv, øv! Men så kunne vi se en af de film, vi har haft liggende længe – nemlig Tintin.

Tintin er en af mine tegneseriefavoritter. Herge er en af grundlæggerne af den europæiske tegnestil. Han står for klarhed og overskuelighed – modsat f.eks Asterix og Splint & co. Der har tidligere været lavet lange tegnefilm til biografen og en enkelt spillefilm, som jeg så, da jeg var dreng – ”Tintin og de blå appelsiner”.

Det var – må jeg sige – en tynd kop te, så det var med nogen ængstelse, jeg så den nye Tintin i biografen. Men det er jo Spielberg og Jackson, der står bag og effekterne er blevet meget bedre, så det var en fornøjelse. Mange af scenerne er taget direkte fra albummene og selv de små bifigurer er, som de ser ud i serien. Herge selv er også med i filmen som den tegner, der tegner Tintin i de første scener – smart.

Der er naturligvis skruet op for actionscenerne, men det virker bare godt, så selv for en Tintinfan var der meget at byde på. Det var da også dejlig med et gensyn på DVD.

Og så kunne man jo nyde en aftenøl, for en gang skyld.

Rise Bryggeri på Ærø har lavet en lille perle af en bockøl. Man skal selvfølgelig nok være til søde, maltede øl, for at sætte pris på bock, men det er jeg jo også.

”Hertug Hans No.5 Valnød” – jo, det er et langt og lidt rodet navn, men det er vist nr. 5 i det faste sortiment, selvom de andre fire ikke er benævnt med et tal. Hertug Hans d. Ældre ( 1521 – 1580 ) var hertug af Nordslesvig og styrede sit område fra Haderslev. Han har nok også haft Ærø som sin besiddelse, men ellers har jeg ikke kunne finde nogen forbindelse til navnet. ( Det kunne være fint, hvis man giver lidt oplysninger om historien på hjemmeside, når man nu vil kalde den noget bestemt ). Og så er der valnøddeekstrakt i øllet, så det hele giver mening.

Det er mørk, ravfarvet øl med meget brus og hvidt, kraftigt skum. Valnødden træder frem  i aromaen, sammen med lidt ristede brødnoter. Øllet føles blødt og lækket, og smagen er sødlig med klare noter af valnød. Der er humlet med typen Goldings, men det gør intet væsen af sig. Ligeledes lægger jeg heller ikke mærke til ascorbinsyren. Det er en sød bockøl på 7,0% med det lille tvist af valnød, der gør den speciel på de danske marked.

Karakter 4



Ingen kommentarer:

Send en kommentar