Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 21. august 2012

Tid til en øl - Brugge / Basilius


21. August 2012

Vi besluttede os til at køre til Brugge ( udtales Brøe – fik vi at vide af en lokal ). Det var muligt at holde ret tæt på centrum, men kun mod betaling og kun i max 2 timer. Så vi havde et par ture frem og tilbage for at komme mønter i automaten. Den centrale plads i byen er domineret at klokketårnet og rådhuset, samt en masse stænderhuse, der nu er omdannet til ølhuse. Vi nød pladsen og de små snævre gader omkring den.
Pludselig standsede vi foran en ølbutik – ”The Bottle Shop” med et kolossalt udvalg af belgisk øl


Her ses jeg ved den første at de 6 hylder i butikken. Den ligger i Wollestraat, der er en af gaderne der udgår fra markedspladsen. Jeg fik købt mig et godt udvalg med hjem – bilen holdt jo lige i nærheden. Jeg købte så meget at jeg fik et par gratis bæreposer af lærred med – med inddelinger til øllet.


Senere gik vi til butikken igen for at købe flere øl til gaver + lidt flere glas, og blev hilst med et ”Hello again”. Denne gang fik jeg lov at vælge 2 øl gratis efter eget valg, så den butik kan kun anbefales. Jeg må have set temmelig glad ud, for ekspeditricen sagde: ”Just look at his face”.

Jeg ville gerne besøge ”Brugs Beertje” der er omtalt i Berthelsens ”Ølrejsen”, men den åbnede først kl. 16.00. Heldigvis er der nok at se i Brugge. Det er en smuk by med mange kanaler.


Vi satte os på et lille torv – Simon Stevinplein - for at få noget godt at spise. Der serverede de ”Brugse Zot” fra De Halve Maan. Historien om Brugges nar kan læses i anmeldelsen fra  2. marts 2009. de laver også de fortræffelige ”Straffe Hendrik”-øl.


Så åbnede ”Brugs Beertje” i Kemelstraat.


Et hyggligt værtshus med gamle ølkrus og reklameskilte på væggene.

Vi satte os og jeg bestilte en anden lokal øl fra maj 2011 – ”Basilius” fra Brugs Bierinstituut
I det 12. århundrede byggede Hertug Thierry af Alsace den store Skt. Basilius katedral ( eller han fik nogen til det ). Kirkens store relikvie er en af Skt. Basils ryghvirvler. Derfor har man opkaldt en lokal øl efter ham. Det er Brugs Bierinstituuts første øl på markedet. Stifter og brygmester hedder Eli Noë


Det er en mørk øl med orange glød. Den er på 7,0% og er brygget med 5 maltvarianter. Fint lyst skum. Duft af sukker og lys frugt, mynte og frisk humle. Det er Saaz og den amerikanske Amarillo, der er brugt og især Amarillo giver lidt skarpe grapenoter til smagen. Der afsluttes med en temmlig kraftig bitterhed.
Karakter 4



Ingen kommentarer:

Send en kommentar