Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 19. oktober 2013

Tid til en øl - Störtebeker Schwarzbier / Traquair


19. Oktober 2013

I dag kom Jakob forbi med nogle øl, han havde billigt til salg. Han havde heldigvis tid til at smage en øl, så vi kunne få en hyggelig sludder over bordet. Det blev til en ”Innis & Gunn Irish Whiskey Cask” og den sidste øl i serien fra Störtebeker – ”Schwarzbier”.

Jeg har tidligere skrevet om denne øl ( sep. 2009 ) og jeg må sige min opfattelse ikke har ændret sig så meget siden. Schwarzbier falder godt i min smag, fordi den ikke bliver tung, men har en letdrikkelig fremtoning. Også selv om den har en del sødme, som det er tilfældet her.

 
På vores tur til Skotland besøgte vi også Traquair House/ Brewery i Innerleithen. Bryggeriet er et af mine absolutte favoritter, især pga deres uforlignelige ”Jacobite Ale”.
Slottet er den ældste endnu beboede bygning i Skotland og absolut et besøg værd. Man kan se slottet med dets smalle trapper og hemmelige løngange, og man kan fare vild i deres store labyrint i haven.
 
Brygmesteren Ian Cameron var desværre ikke på arbejde, da vi var der, men vi kunne få et kig ind i bryghuset, der ikke er ret stort. Der var låst af til gæringsrummet, hvor øllet stadig gæres på de 200 år gamle egetræskar.
 
Til gengæld fik jeg en længere snak med Frank Smith, der hjælper til med at brygge. Jeg spurgte bla. om det var sandsynligt, at man genoptog brygningen af ”Laird’s Liquor”. Det er en øl, der næsten nåede op på siden af ”Jacobite Ale”, men han måtte bedrøve mig med, at den var lagt i graven. Det var faktisk kun i Danmark, at denne øl blev en succes, fordi det kun er her vi sætter så stor pris på lakrids. Flere folk havde pris ”Jacobite Ale” for de fine lakridsnoter, hvilket havde undret bryggerne, da der ikke er lakrids i den. Men englændere og skotter forveksler ofte lakrids med anis, og denne note kan man bla. finde i Jacobite. Det er på den baggrund, man udviklede ”Laird’s Liquor”.
 
Bryggeriet er som nævnt ikke så stort, og da efterspørgslen fra Brasilien på ”Jacobite Ale” steg voldsomt, måtte man træffe den beslutning at lukke ned for produktionen af ”Laird’s Liquor” for at kunne følge med. Jeg spurgte, hvorfor man netop i Brasilien var faldet for Traquair. Det er meget trendy at drikke ”single malt scotch whisky” i Brasilien, og derfor er det blevet populært at supplere whiskyen med en traditionel skotsk ale. Ofte bestiller man en half & half ( ikke at de bliver blandet sammen – man får lidt mindre af hver for samme penge ). Og brasilianerne har i høj grad kastet deres kærlighed på Traquairs øl, hvilket er meget forståeligt. Det samme gælder faktisk i Japan, hvor interessen for skotsk whisky og skotsk ale også er stor. Forhåbentlig er der stadig lidt til overs til at sende til Ølkonsortiet i Aalborg.
 
 
I frokoststuen var de løbet tør for ”House Ale”, hvilket måske var meget godt, for jeg skulle jo køre videre – og det endda i den forkerte side. Så jeg nøjedes med den lettere ”Bear Ale” på 5,0%.
Derefter så vi slottet, så den kunne nå at dampe af. Jeg fik også købt et glas og en T-shirt, men kunne ikke bringe øl med hjem, for Ryanair tillader ikke overvægt. Heldigvis har jeg flere øl stående herhjemme i skabet.
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar