Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 24. december 2014

Tid til en øl - De Struise Tsjeeses Reserva ( portvin )



24. december 2014

Anden har været på grillen og julegudstjenesterne er overstået, så nu skal vi snart sætte os til bordet – med både and og flæskesteg. Der vil være rødvin, Asti og naturligvis et par juleøl. Det bliver ”St. Feuillien” og ”Bad Elf” fra Ridgeway, for min svigersøn er mest til det lyse øl.

Det har som sædvanligt været en god ølmåned. Jeg undres hvert år over, at det er muligt at finde 30 juleøl, jeg ikke tidligere ar smagt, og så er der endnu flere, som jeg ikke har fået smagt denne jul heller. Man skal jo også nyde nogle af de gamle kendinge.

Vi holdt en juleølsmagning for en måneds tid siden, hvor min favorit var Mikkellers ”Santa’s Little Helper” på hvidvinfad, men der var andre, der hældte mere til ”Tsjeeses Reserva” på portvinsfad. Det er naturligvis den fantastiske øl fra De Struise, der er tale om.

Den står flot i glasset som klart rav ( den er ufiltreret men jeg fik åbenbart ikke bundfald med ). Duften er som altid kompleks med gode krydrede noter blandet med alkohol. Den virker nærmest perlende i munden. Smagen er rund og blød. Portvinfadet afgiver ikke så meget syrlighed som rå egetræ eller stærkere spiritustyper gør. Man kan godt fornemme portvinen som en lille sødlig finesse. Virkelig en god juleøl at afslutte en aften med-

Karakter 5

Glædelig jul til alle


Ingen kommentarer:

Send en kommentar