Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 6. august 2019

Tid til en øl - Kreta / Mikkeller SAS-øl


6. August 2019

Det er længe siden jeg har været i Grækenland. Sidst jeg var der, var længe før min interesse for øl begyndte, så mit kendskab til græsk øl er ikke særligt stort. Jeg tror kun, der en enkelt græsk øl i mit kartotek på 3079 øl.

Her i sommerferien tog vi en tur til Kreta med hele familien – børn, svigerbørn og børnebørn. Mine ferieture er ikke øl-ture, men jeg prøver da alligevel at smage så meget lokalt øl som muligt, så min liste over græsk øl er vokset siden.
Vi rejste med SAS og en ting er i hvert fald bedre end ellers, og det er udvalget af øl på turen. SAS har lavet en aftale med Mikkeller om øl i flyrejsen. Jeg har tidligere smagt 2 øl på en tur til USA, men denne gang var der kommet nye øl på skemaet,

’Northern Trails II’ er en IPA på 6,0%. Den har en flot gylden farve og toppes af en kraftigt skumlag. På dåsen er der afbilledet 3 stjernebilleder, hvoraf i hvert fald det ene er rigtig. ’Carlsvognen’ med ’Polaris’ stjernen. Polaris er også en humletype, så det er jo nærliggende at tro, at denne humle er bugt – sammen med Amarillo og Ekuanot.



Det er en ganske glimrende IPA, der til fulde lever op til det, man forventer. Den er ikke grænsesøgende, hvilket nok er klogt i denne sammenhæng og egentlig også ganske behageligt. Den har en fin smag og en god humlebitterhed. helt klart et godt tiltag fra Mikkeller og SAS, men ikke en IPA, der sætter sig varige spor i hukommelsen.

Karakter 4



På vejen hjem igen en uge senere, måtte jeg smagen den anden Mikkeller øl på kortet. Der var egentlig en tredje – sour ale – men den viste sig kun at være til transatlantiske flyvninger.

Så jeg måtte tage til takke med en alkoholfri øl – ’Drink’in the Sky’.
0,3% alkohol og stilen er en ’american style wheat ale’.

Da Sierra Nevada i 1971 sendte deres 4 banebrydende øl på det amerikanske marked, var en af dem en hvedeøl med navnet ’Wheat’. Man turde ikke bruge den bayerske hvedegær – der giver så mange frugt og blomsternoter – så man brugte almindelig alegær. Først i 2009 turde man lave en ’Kellerweiss’ med ægte tysk aroma.

Mikkellers øl er en type af den første slags. Den er lys gylden med et hvidligt skær. Smagen er god med en fin bitterhed, men det er ikke de tyske noter, man bliver præsenteret for. Personligt synes jeg, det bliver lidt ligegyldig uden – det kunne såmænd næsten lige så godt være en almindelig ale. 
Men på den anden side er det en dejlig frisk øl, hvor man ikke savner mere alkohol. Et rigtig godt bud på en alkoholfri øl, og så blev jeg heller ikke så døsig.

Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar