Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 12. september 2009

Tid til en øl - Red Pig

12. September 2009
Aftenens øl fik jeg forleden af min svigerinde. Det er en mexicansk øl med det specielle navn ”Red Pig”. Etiketten viser en rød gris, der springer gennem et tøndebånd. Stregerne er tegnet med sølvskrift, og det hele får et psykedelisk udtryk, der minder lidt om drikkescenen fra Disney’s film Dumbo. Det er ikke lykkedes at finde oplysninger om denne øl på nettet, så jeg kan ikke give nogen forklaring på motivet.
Bryggeriet er Cerveceria Mexicana, der er en del af Grupo Modelo, der laver ”Corona” og ”Negra Modelo”.
Mexicansk øl er jo ofte synonymt med ”Corona” og ”Sol”, og jeg forventede måske ikke så meget.
Etiketten kunne måske give indtryk af noget stærk og krydret – som mexicansk mad, men der er åbenbart ikke tilsat chili eller pepper. Ifølge varedeklarationen følger den det tyske Reinheitsgebot.
Det er en ”Mexican Ale” på 5,4%
En flot, klar øl med en smuk kobberfarve. Stor aktivitet af bittesmå bobler. Skummet er kraftigt og holder pænt, - og det sætter sig smukt i gardiner på indersiden af glasset. Duften er overraskende kraftig. Sødme af karamel. Let drikkelig og karamelsødmen lægger ud på behagelig vis. Derefter kommer der en let, men markant bitterhed, der bliver hængende i eftersmagen i lang tid. Der afrundes med en krydret, stærk smag af pepper
Karakter 3+
Jeg kan ikke huske, hvor min svigerinde købte den, men jeg har selv set den i Ølkonsortiet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar