Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 22. juni 2010

Tid til en øl - Goose Island Matilda

22. Juni 2010

I dag er byggeriet på Skansens nye forestilling for alvor gået i gang – i hvert fald for mig. Jeg vil helst koncentrere mig om at male, men der skal først bygges en del, så i dag har vi lavet den store drejescene. 40 hjul kom der under den, men så drejede den også let.

Til aften fik vi laks, og jeg havde åbnet en ny øl fra Goose Island i Chicago, som jeg håbede ville passe. Den er beskrevet som ”Belgian Style” og jeg regnede med en triple eller en blond. Men i stedet var det en flamsk rød – altså en mere syrlig øl. Den gik nu udmærket til laksen.

”Matilda” er en del af den belgiske ølserie som Goose Island har lanceret. Den består at 5 forskellige belgiske øltyper, men jeg har kun set denne i Aalborg. Den er beskrevet som en Belgisk Pale Ale eller en Speciale Belge, men hvis det er tilfældet, mener jeg der må være tale om en gærfejl, da den ikke skal være så syrlig.

Det er en flot orangerød, sløret øl på 7,0%. Der er blødt hvidt skum. Allerede i duften fornemmer man det syrlige islæt. Øllet føles levende og smagen er også domineret af syrlige noter, samt lidt sødme fra lys frugt. Det er en øl, jeg har lidt svært ved at forlige mig med, måske fordi jeg havde sat næsen op efter noget andet. Den er humlet med Saaz og Styrian og har en IBU på 32, hvilket er pænt højt for en syrlig øl.
Karakter 3    

25. april 2012
Nu, hvor jeg sidder og fører disse indlæg ind fra gammel tid, kan jeg se at min opfattelse af "Matilda" har ændret sig. Jeg er nok blevet mere glad for denne syrlige stil, og jeg havde den med på en ølsmagningm hvor den blev serveret til fede oste. Den blev kåret til aftenens bedste øl, og den giver da også en fantastisk modspil til osten.
Nu ville jeg nok give den en karakter højere - 4.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar