Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 21. juni 2010

Tid til en øl - Nibe Bryghus Den Lille Fede

21. Juni 2010

Siden jeg sidst skrev har der været sommerfest – med en lille 6- øls ølsmagning.

Ørbæk – Fynsk Forår       

Samuel Smith – India Ale

Jacobsen – Brown Ale

Grimbergen – Dubbel

Hoegaarden – Verboden Vrucht

Harviestoun – Old Engine Oil

Hyggelig aften

Vi har været en tur på Læsø, hvor vi så Saltsyderiet, Tanggården og Uldstuen, og hvor jeg smagte en ”Læsø Stone Ale”

Vi har haft gæster til aften med Jacobsen øl, og i dag er første dag i min sommerferie.

Jeg skulle have bilen synet, men det lykkedes ikke, da nogle bøsninger ( ? ) ikke var i orden, så vi må af sted igen – øv, øv.

Så jeg har været i haven det meste af dagen, og så er det dejligt at slappe af med en øl til aftensmaden.

Nibe Bryghus ”Den Lille Fede” er netop kommet på markedet. Det er vist den samme som sidste år,

( se  03 Juli 09 ), men der er kommet ny etiket. Det er dog stadig maskotten den lille fede gris, der er afbilledet. Nu står den ved et fyrtårn og spiller keyboard.

Jeg kan se på mine notater at jeg stort set mener det samme som sidste år, så jeg kopierer bare det.

”Den Lille Fede” er en pilsnertype, der dog adskiller sig lidt fra traditionelle pilsnere. Den er på 5,0% og brygget på 90% pilsnermalt. De resterende 10% malt er melonoiden-malt, der giver øllen den orange farve. Den skummer meget, men skummet aftager hurtigt. Der er udelukkende brugt saaz humle, der efter bryggerens udsagt giver en lidt appelsinagtig smag.

Duften er af frisk malt med en lidt sød tone, Der er en smule slør i øllet og mange fine bobler. Smagen er også lidt sød i starten og der er faktisk lidt appelsin over den. Humlebitterheden er middel og er ikke dominerende, men pænt afstemt. En frisk og smagfuld øl i sommervarmen.”

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar