Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 26. december 2011

Tid til en øl - De Struise Tsjeeses Reserva

26. December 2011
Nu er der ved at komme lidt struktur på den nye blog. Det er måske lidt rodet med de gamle indlæg oven i de nye, men det er nu den måde jeg kan finde ud af det. Så må I finde jer i at der juleølbeskrivelser midt i januar osv.
Det har været en dejlig jul. Vi har godt nok været på arbejde hver dag siden vi gik på ferie, for har man arbejde i kirken er der jo ikke ferie på helligdagene. Men nu er der lige et par dage inden det går løs igen. Jeg fik her op til jul et par six-packs fra gæsterne fra Norge. Det var øl fra Lervik bryggeriet i Stavanger – ”White Dog” og ”Lucky Jack”. De er kreeret af amerikanske Mike Murphy og jeg skrev om begge øl i sommer, da vi var på ferie i Stavanger. ( 13. okt. 11 & 3.nov. 11 ).
Nu mens jeg sidder og sætter de gamle anmeldelser ind, har jeg knappet en dejlig juleøl op. Det er en øl, jeg er lidt i tvivl om, jeg har beskrevet før, men den smager som om. Det drejer sig om De Struise ”Tsjeeses Reserva” på 10,0%
Etiketten ligner de øl, jeg har smagt tidligere år – blå og pink i farverne. Jeg kan bare ikke huske om der også har stået ”Reserva” på dem. Udgaven her fra 2011 har en helt anderledes farve.
Men denne øl ligner mere de beskrivelser, jeg tidligere har foretaget ( jeg smagte på denne uden at konsultere de gamle reviews først ).
Det er en flot orange øl med et lidt mørkt skær. Der er en del bundfald, der kan gøre den temmelig uklar, men det giver noget mere sødme. Skummet er lyst og forsvinder ret hurtigt. Kraftig duft af blomme, appelsin og abrikos og en anelse alkohol. God varmende virkning. Ifølge de gamle beskrivelser er der også tilsat mynte og Massis Banda, som jeg stadigvæk ikke ved hvad er. Humlet med Bramling Cross, Brewers Gold og Marynka. Det giver en markant bitterhed der dukker sent op i eftersmagen ( 31 IBU ). Sødme i smagen til en start – derefter en kompleks smag af lys frugt og krydderi. Dette er virkelig en glimrende øl. ( som altså måske er anmeldt før, men hvad gør det, når den er god )
Karakter 5+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar